Markkinointiviestinnän keinojen tehostaminen : Case: Mikkelin Perheravintolat Oy
Toivola, Anni (2014)
Toivola, Anni
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402262663
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402262663
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää keinoja Mikkelin Perheravintolat Oy:n markkinointiviestinnän tehostamiseen Mikkelin alueella. Mikkelin Perheravintolat Oy:n kuuluu kolme McDonald’s ravintolaa, joista kaksi sijaitsee Mikkelissä sekä yksi ravintola Varkaudessa. Työssä käsitellään vain Mikkelin alueen ravintoloita, mutta tuloksia voidaan tarvittaessa hyödyntää myös Varkauden McDonald’s ravintolan markkinointiviestinnässä.
Markkinointiviestintä on oleellinen osa yrityksen strategiaa. Markkinointi muodostaa linkin asiakkaan ja yrityksen välille. Mitä tarkemmin markkinointi on suunniteltu, sitä enemmän se tavoittaa potentiaalisia asiakkaita. Opinnäytetyössä pohditaan keinoja ravintolan sisällä tapahtuvan markkinointiviestinnän tehostamiseen.
Opinnäytetyöhön kuului teoriatiedon kerääminen ja hyödyntäminen markkinointiviestinnän keinoja suunnitellessa. Teoriatiedon yhteydessä on tutustuttu myös muihin vastaaviin opinnäytetöihin, joissa käsiteltiin työssä esiintyviä markkinoinnin keinoja. Työhön liittyi tapahtuman suunnittelu, järjestäminen ja tapahtumasta kerättävä palaute ja sen analysointi sekä asiakasemäntien koulutuspäivä. Koulutuksen tarkoituksena oli parantaa ravintoloissa toimivien asiakasemäntien ammatillista osaamista niin asiakas-palvelutilanteissa, kuin henkilökohtaisessa myynnissä.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen. Työssä käytettiin seuraavia tutkimusmenetelmiä: teemahaastattelu, kysely ja havainnointi. Menetelmät soveltuivat työhön hyvin, ja niistä saatiin tarvittavia tietoja tulosten analysointiin.
Opinnäytetyön tuotoksena olivat Lasten Lauantai -tapahtumat, joita tullaan jatkamaan tulevaisuudessa, sekä koulutuspäivä asiakasemännille. Palaute tapahtumasta oli positiivista, mutta ennakkomarkkinoin-nissa huomattiin puutteita, esimerkiksi palautekyselyyn vastanneista suurin osa kertoi, että heillä ei ollut tietoa tapahtumasta etukäteen. Asiakasemäntien koulutuspäivä loi hyvän pohjan ravintoloiden muun henkilökunnan kouluttamista varten.
Markkinointiviestintä on oleellinen osa yrityksen strategiaa. Markkinointi muodostaa linkin asiakkaan ja yrityksen välille. Mitä tarkemmin markkinointi on suunniteltu, sitä enemmän se tavoittaa potentiaalisia asiakkaita. Opinnäytetyössä pohditaan keinoja ravintolan sisällä tapahtuvan markkinointiviestinnän tehostamiseen.
Opinnäytetyöhön kuului teoriatiedon kerääminen ja hyödyntäminen markkinointiviestinnän keinoja suunnitellessa. Teoriatiedon yhteydessä on tutustuttu myös muihin vastaaviin opinnäytetöihin, joissa käsiteltiin työssä esiintyviä markkinoinnin keinoja. Työhön liittyi tapahtuman suunnittelu, järjestäminen ja tapahtumasta kerättävä palaute ja sen analysointi sekä asiakasemäntien koulutuspäivä. Koulutuksen tarkoituksena oli parantaa ravintoloissa toimivien asiakasemäntien ammatillista osaamista niin asiakas-palvelutilanteissa, kuin henkilökohtaisessa myynnissä.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen. Työssä käytettiin seuraavia tutkimusmenetelmiä: teemahaastattelu, kysely ja havainnointi. Menetelmät soveltuivat työhön hyvin, ja niistä saatiin tarvittavia tietoja tulosten analysointiin.
Opinnäytetyön tuotoksena olivat Lasten Lauantai -tapahtumat, joita tullaan jatkamaan tulevaisuudessa, sekä koulutuspäivä asiakasemännille. Palaute tapahtumasta oli positiivista, mutta ennakkomarkkinoin-nissa huomattiin puutteita, esimerkiksi palautekyselyyn vastanneista suurin osa kertoi, että heillä ei ollut tietoa tapahtumasta etukäteen. Asiakasemäntien koulutuspäivä loi hyvän pohjan ravintoloiden muun henkilökunnan kouluttamista varten.