Henkilöautojen päästörajoitukset Yhdysvalloissa ja Euroopassa : Historia, valvonta ja eroavaisuudet
Kousa, Juha-Pekka (2014)
Kousa, Juha-Pekka
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402202460
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402202460
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella henkilöautoille säädettyjä päästörajoituksia Euroopassa ja Yhdysvalloissa ja sitä, miten ne eroavat toisistaan.
Päästörajoitusten tutkiminen keskittyi kahteen päästörajoitusten perusosaan, eli ilmansaasteisiin ja kasvihuonekaasuihin. Euroopassa ilmansaasteista on säädetty EURO-päästörajoituksilla. Yhdysvalloissa taas on käytössä Tier-sopimukset. Kasvihuonekaasujen, eli hiilidioksin määrästä säädetyistä rajoitteista vastaa Euroopassa Euroopan komissio, joka säätää hiilidioksipäästödirektiivejä. Yhdysvalloissa tästä vastaa Environmental Protection Agency EPA, joka on hallituksen alaisuudessa toimiva virasto. Hiilidioksipäästörajoina käytetään Corporate Average Fuel Economy (CAFE) –järjestelmää.
Ongelmia tuottivat lähinnä mantereiden väliset mittayksikköeroavaisuudet, koska Yhdysvalloissa ei käytetä yleisesti SI-järjestelmää. Vaikka EURO-päästörajoituksia pidetään tiukkoina ja edistyksellisinä, on Yhdysvallat ollut päästörajoituksissa edellä jo 1970-luvulta lähtien. Lähinnä Kalifornian ongelmat ilmansaasteiden kanssa ovat ajaneet tiukempia rajoituksia eteenpäin koko maassa. Yhdysvalloissa rajoitusten suhteen keskitytäänkin nimenomaan ilmansaasteisiin, hiilidioksidipäästömäärien suhteen Eurooppa on vielä rutkasti edellä.
Päästörajoitusten tutkiminen keskittyi kahteen päästörajoitusten perusosaan, eli ilmansaasteisiin ja kasvihuonekaasuihin. Euroopassa ilmansaasteista on säädetty EURO-päästörajoituksilla. Yhdysvalloissa taas on käytössä Tier-sopimukset. Kasvihuonekaasujen, eli hiilidioksin määrästä säädetyistä rajoitteista vastaa Euroopassa Euroopan komissio, joka säätää hiilidioksipäästödirektiivejä. Yhdysvalloissa tästä vastaa Environmental Protection Agency EPA, joka on hallituksen alaisuudessa toimiva virasto. Hiilidioksipäästörajoina käytetään Corporate Average Fuel Economy (CAFE) –järjestelmää.
Ongelmia tuottivat lähinnä mantereiden väliset mittayksikköeroavaisuudet, koska Yhdysvalloissa ei käytetä yleisesti SI-järjestelmää. Vaikka EURO-päästörajoituksia pidetään tiukkoina ja edistyksellisinä, on Yhdysvallat ollut päästörajoituksissa edellä jo 1970-luvulta lähtien. Lähinnä Kalifornian ongelmat ilmansaasteiden kanssa ovat ajaneet tiukempia rajoituksia eteenpäin koko maassa. Yhdysvalloissa rajoitusten suhteen keskitytäänkin nimenomaan ilmansaasteisiin, hiilidioksidipäästömäärien suhteen Eurooppa on vielä rutkasti edellä.