Nosturin vastapainojen kuljetusten tehostaminen
Putkonen, Antero (2014)
Putkonen, Antero
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402202468
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402202468
Tiivistelmä
Työssä paneuduttiin Kymen Nostokone Oy:n mobiilinostureiden vastapainojen kuljetusten ja lastausten tehostamiseen. Työn tavoitteena oli helpottaa ja nopeuttaa nostureiden vastapainojen siirtoa etenkin las-tausten osalta.
Työssä keskityttiin kolmen uuden puoliperävaunun päällirakenteisiin. Puoliperävaunuihin rakennettiin siirrettävät erikoistelineet, joiden avulla nostureiden vastapainot saatiin helposti ja nopeasti paikoilleen puoliperävaunun päälle. Telineiden tuli myös olla muunneltavia, jolloin eri nosturimallien vastapainot oli saatava turvallisesti ja helposti sijoitettua puoliperävaunujen kyytiin. Suunnittelutyön teimme yhteistyössä yhtiön toisen mekaanikon ja yhtiön suurimpien nostureiden operoinnista vastaavan henkilön kanssa. Aluksi otimme mallia kilpailevan yhtiön puoliperävaunujen telineistä, joiden pohjalta aloimme suunnitella täysin uudenlaisia ja monipuolisempia telineitä. Tämän jälkeen mitoitimme telineet niin, että pystymme käyttämään telineitä eri vastapainojen kuljetukseen. Telineet ovat sijoitettu niin, että akseli-painot ovat aina optimaaliset niin puoliperävaunussa kuin myös vetoautossa. Perävaunujen etuja nor-maaleihin puoliperävaunuihin verrattuna ovat muun muassa se, että nämä perävaunut ovat lyhyitä, mikä helpottaa huomattavasti peruuttamista ahtaisiin paikkoihin, ja että perävaunun saa peruutettua lä-hemmäksi nosturia, jolloin nosturi pystyy nostamaan molemmat painot helpommin nosturin rungon päälle.
Lopputuloksena saimme kolme puoliperävaunua, joista kahdella voimme kuljettaa yhtiön kolmen suu-rimman nosturin vastapainoja helposti ja turvallisesti ja yksi perävaunu, joka on rakennettu vain yhtiön suurimman nosturin vinssipukin ja yhden vastapainon kuljettamista varten. Pystymme myös kuljetta-maan nosturin lisäristikoita vastapainojen päällä, mikä tekee perävaunuista monipuolisia kokonaisuuk-sia.
Työssä keskityttiin kolmen uuden puoliperävaunun päällirakenteisiin. Puoliperävaunuihin rakennettiin siirrettävät erikoistelineet, joiden avulla nostureiden vastapainot saatiin helposti ja nopeasti paikoilleen puoliperävaunun päälle. Telineiden tuli myös olla muunneltavia, jolloin eri nosturimallien vastapainot oli saatava turvallisesti ja helposti sijoitettua puoliperävaunujen kyytiin. Suunnittelutyön teimme yhteistyössä yhtiön toisen mekaanikon ja yhtiön suurimpien nostureiden operoinnista vastaavan henkilön kanssa. Aluksi otimme mallia kilpailevan yhtiön puoliperävaunujen telineistä, joiden pohjalta aloimme suunnitella täysin uudenlaisia ja monipuolisempia telineitä. Tämän jälkeen mitoitimme telineet niin, että pystymme käyttämään telineitä eri vastapainojen kuljetukseen. Telineet ovat sijoitettu niin, että akseli-painot ovat aina optimaaliset niin puoliperävaunussa kuin myös vetoautossa. Perävaunujen etuja nor-maaleihin puoliperävaunuihin verrattuna ovat muun muassa se, että nämä perävaunut ovat lyhyitä, mikä helpottaa huomattavasti peruuttamista ahtaisiin paikkoihin, ja että perävaunun saa peruutettua lä-hemmäksi nosturia, jolloin nosturi pystyy nostamaan molemmat painot helpommin nosturin rungon päälle.
Lopputuloksena saimme kolme puoliperävaunua, joista kahdella voimme kuljettaa yhtiön kolmen suu-rimman nosturin vastapainoja helposti ja turvallisesti ja yksi perävaunu, joka on rakennettu vain yhtiön suurimman nosturin vinssipukin ja yhden vastapainon kuljettamista varten. Pystymme myös kuljetta-maan nosturin lisäristikoita vastapainojen päällä, mikä tekee perävaunuista monipuolisia kokonaisuuk-sia.