Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Cosplay-tapahtumien kehittäminen yli 17-vuotiaiden harrastajien näkökulmasta
Reponen, Mari (2014)
Reponen, Mari
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402132267
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402132267
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on luoda kehitysehdotuksia cosplay-tapahtumiin eli coneihin. Cosplay on roolipelaamisen tapainen harrastus, joka liittyy japanilaiseen kulttuuriin ja pop-kulttuuriin. Yli 17–vuotiaiden harrastajien näkökulma on valittu, sillä kyseessä olevien tapahtumien kävijäkunta on todella nuorta, vaikka kiinnostus tapahtumia kohtaan on yleistä myös vanhemmassa joukossa. Tutkimus perus-tuu siis oletukselle, että juuri yli 17-vuotiailla harrastajilla olisi eniten kehitysehdotuksia tarjottavanaan.
Vaikkei opinnäytetyöllä ole varsinaista toimeksiantajaa, on siitä hyötyä sekä tutkimuksen kohderyhmänä oleville yli 17–vuotiaille harrastajille että cosplay-tapahtumien järjestäjille. Harrastajat hyötyvät opinnäy-tetyöstä, kun heidän toiveensa tapahtumien suhteen kartoitetaan ja toivottavasti myös huomioidaan. Tapahtumanjärjestäjät puolestaan saavat kehitysehdotuksia, joiden avulla tehdä entistä parempia, kävi-jöiden näköisiä tapahtumia.
Cosplay-aiheesta ei ole aiemmin tehty vastaavanlaisia tutkimuksia, mutta opinnäytetyön viitekehyksenä toimivat tapahtumanjärjestämistä ja -kehittämistä käsittelevät oppaat sekä opinnäytetyöt. Conien kehi-tysehdotuksia kartoittava tutkimus on puolestaan toteutettu kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, johon osallistui 97 henkilöä. Lisäksi on suoritettu kvalitatiivinen teemahaastattelu, kahdeksan hengen keskuste-lupiiri, jossa saatuja huomioita on käytetty syventämään lomakkein saatuja vastauksia.
Näiden tutkimusmenetelmien avulla tuli ilmi kehitysehdotuksia esimerkiksi kulkuyhteyksien parantami-sesta tapahtuma-alueelle, opastuksen lisäämisestä sekä yleisölogistiikan sujuvammasta järjestämisestä. Kyseiset kehitysehdotukset on esitetty tässä opinnäytetyössä teoriaa sisältävän kappaleen lisäksi tiiviste-tyssä muodossa, tapahtumanjärjestäjille suunnattuna yhteenvetona. Tällaisessa muodossa ne ovat helpos-ti jokaisen cosplay-tapahtumia järjestävän tahon hyödynnettävissä. Toivottavasti näitä kehitysehdotuksia myös sovelletaan käytäntöön, jolloin olisi mahdollista suorittaa jatkotutkimus siitä, onko yli 17-vuotiaiden harrastajien tyytyväisyys cosplay-tapahtumiin kasvanut.
Vaikkei opinnäytetyöllä ole varsinaista toimeksiantajaa, on siitä hyötyä sekä tutkimuksen kohderyhmänä oleville yli 17–vuotiaille harrastajille että cosplay-tapahtumien järjestäjille. Harrastajat hyötyvät opinnäy-tetyöstä, kun heidän toiveensa tapahtumien suhteen kartoitetaan ja toivottavasti myös huomioidaan. Tapahtumanjärjestäjät puolestaan saavat kehitysehdotuksia, joiden avulla tehdä entistä parempia, kävi-jöiden näköisiä tapahtumia.
Cosplay-aiheesta ei ole aiemmin tehty vastaavanlaisia tutkimuksia, mutta opinnäytetyön viitekehyksenä toimivat tapahtumanjärjestämistä ja -kehittämistä käsittelevät oppaat sekä opinnäytetyöt. Conien kehi-tysehdotuksia kartoittava tutkimus on puolestaan toteutettu kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, johon osallistui 97 henkilöä. Lisäksi on suoritettu kvalitatiivinen teemahaastattelu, kahdeksan hengen keskuste-lupiiri, jossa saatuja huomioita on käytetty syventämään lomakkein saatuja vastauksia.
Näiden tutkimusmenetelmien avulla tuli ilmi kehitysehdotuksia esimerkiksi kulkuyhteyksien parantami-sesta tapahtuma-alueelle, opastuksen lisäämisestä sekä yleisölogistiikan sujuvammasta järjestämisestä. Kyseiset kehitysehdotukset on esitetty tässä opinnäytetyössä teoriaa sisältävän kappaleen lisäksi tiiviste-tyssä muodossa, tapahtumanjärjestäjille suunnattuna yhteenvetona. Tällaisessa muodossa ne ovat helpos-ti jokaisen cosplay-tapahtumia järjestävän tahon hyödynnettävissä. Toivottavasti näitä kehitysehdotuksia myös sovelletaan käytäntöön, jolloin olisi mahdollista suorittaa jatkotutkimus siitä, onko yli 17-vuotiaiden harrastajien tyytyväisyys cosplay-tapahtumiin kasvanut.