Ensiapupäivä Säkylän yhteiskoulun kahdeksasluokkalaisille
Kemppainen, Martta; Laine, Marianna (2014)
Kemppainen, Martta
Laine, Marianna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403062877
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403062877
Tiivistelmä
Projektina toteutetun opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa ensiapupäivä Säkylän yhteiskoulun kahdeksasluokkalaisille. Tavoitteena oli lisätä heidän ensiapuvalmiuksiaan ja valmentaa heitä valtakunnalliseen Nou Hätä! -pelastustaitokampanjaan, johon oppilaat osallistuvat keväällä 2014.
Toimintapäivä toteutettiin tammikuussa 2014 Säkylän yhteiskoulun kolmelle kahdeksannelle luokalle, kolmena peräkkäisenä oppituntina. Toimintapäivän oppitunti jaettiin kolmeen osuuteen. Ensimmäisessä osuudessa käsiteltiin teoriaa ensiavusta, sairauskohtauksista sekä haavoista ja verenvuodoista PowerPoint esityksen avulla. Teoriaa havainnollistettiin videoin sekä kuvin. Toisessa sekä kolmannessa osiossa oppilaat harjoittelivat parityöskentelynä elvytystä sekä haavasidosten tekoa. Jokaisen luokan opettaja oli oman luokkansa mukana koko oppitunnin ajan.
Ensiapupäivän laadun varmistaminen sekä arviointi toteutettiin arviointilomakkeen avulla. Palautetta kertyi niin kirjallisessa muodossa kuin suullisestikin. Oppilaiden kirjallinen palaute oli pääasiassa positiivista ja he olivat innostuneita oppiessaan uutta ja tärkeää tietoa ensiavusta. Oppilaiden mielestä toimintapäivä oli opettavainen ja hyödyllinen. Luokan opettajilta saatu suullinen palaute oli positiivista. Heidän mielestään toimintapäivä oli suunniteltu hyvin, päivä oli monipuolinen ja asiat esitettiin ymmärrettävästi. Ensiapupäivä toi vaihtelua oppilaiden tavanomaiseen koulukäyntiin.
Jatkotutkimuksena voisi selvittää esimerkiksi kyselytutkimuksena kahdeksasluokkalaisten ensiaputaitoja. Uutena projekti aiheena voisi olla seksuaalisuus ja kondomiajokortti.
Toimintapäivä toteutettiin tammikuussa 2014 Säkylän yhteiskoulun kolmelle kahdeksannelle luokalle, kolmena peräkkäisenä oppituntina. Toimintapäivän oppitunti jaettiin kolmeen osuuteen. Ensimmäisessä osuudessa käsiteltiin teoriaa ensiavusta, sairauskohtauksista sekä haavoista ja verenvuodoista PowerPoint esityksen avulla. Teoriaa havainnollistettiin videoin sekä kuvin. Toisessa sekä kolmannessa osiossa oppilaat harjoittelivat parityöskentelynä elvytystä sekä haavasidosten tekoa. Jokaisen luokan opettaja oli oman luokkansa mukana koko oppitunnin ajan.
Ensiapupäivän laadun varmistaminen sekä arviointi toteutettiin arviointilomakkeen avulla. Palautetta kertyi niin kirjallisessa muodossa kuin suullisestikin. Oppilaiden kirjallinen palaute oli pääasiassa positiivista ja he olivat innostuneita oppiessaan uutta ja tärkeää tietoa ensiavusta. Oppilaiden mielestä toimintapäivä oli opettavainen ja hyödyllinen. Luokan opettajilta saatu suullinen palaute oli positiivista. Heidän mielestään toimintapäivä oli suunniteltu hyvin, päivä oli monipuolinen ja asiat esitettiin ymmärrettävästi. Ensiapupäivä toi vaihtelua oppilaiden tavanomaiseen koulukäyntiin.
Jatkotutkimuksena voisi selvittää esimerkiksi kyselytutkimuksena kahdeksasluokkalaisten ensiaputaitoja. Uutena projekti aiheena voisi olla seksuaalisuus ja kondomiajokortti.