Henkilökohtaisen avun palvelu Porin Validia-palvelussa
Ajoviita, Outi (2014)
Ajoviita, Outi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403062882
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403062882
Tiivistelmä
Henkilökohtainen apu on ollut vammaisten henkilöiden subjektiivisena oikeutena vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista (3.4.1987/380) annetun lain mukaisena palveluna 1.9.2009 lähtien. Ennen tämän lain voimaantuloa tukitoimen piiristä olivat poissa myös henkilöt, jotka eivät itse pystyneet toimimaan työnantajana. Vuoden 2009 syyskuussa voimaan tulleen lakiuudistuksen tarkoituksena oli mahdollistaa ja lisätä vaikeavammaisten päätösvaltaa omassa arjessa sekä osallistumista yhteiskuntaan, asiointiin, harrastuksiin ja vapaa-aikaan liittyvissä asioissa. Vaikeavammaisten henkilöiden yhdenvertaisuus ja esteettömyys heidän osallistuesaan eri toimiin yhteiskunnassa on lisääntynyt henkilökohtaisen avun myötä.
Porin Validia-palvelut on tarjonnut asiakkailleen henkilökohtaisen avun palvelua heti lakiuudistuksen voimaan astumisesta alkaen. Aluksi asiakkaina oli Validia-talon asukkaita. Vuoden 2011 tammikuusta lähtien henkilökohtaisen avun asiakkaiksi tuli Porin yhteistyöalueella kotona asuvia asiakkaita. Tämä muutos asiakkaissa ja heille annettavissa palveluissa toi tarvetta kehittää henkilökohtaisen avun organisointia Porin Validia-palvelussa. Työn tarkoituksena oli mallintaa henkilökohtaisen avun palvelu Porin Validia-palvelussa.
Kehittämistehtäväni lähti liikkeelle mallintamalla olemassa oleva henkilökohtaisen avun palvelu Porin Validia-palvelussa. Aluksi oli tarkoituksena tehdä mallinnus vain Validia-talon ulkopuolisille asiakkaille annetusta henkilökohtaisesta avusta, mutta lopuksi työ kattoi koko henkilökohtaisen avun palvelun Porin Validia-palvelussa.
Aineiston keruu tapahtui havainnoimalla henkilökohtaisen avun palvelun toimivuutta ja haastattelemalla henkilökohtaisen avun asiakkaita ja henkilökuntaa. Haastattelut olivat hyvin avoimia, eikä kysymyksiä ollut ennakkoon mietitty. Tämä antoi haastattelijalle mahdollisuuden tehdä tarvittavia lisäkysymyksiä kesken haastattelun. Henkilökohtaisen avun palvelun kehittämistä hankaloitti ja pitkitti henkilökohtaisen avun päätösten määräaikaisuus. Osa päätöksistä umpeutui kesken vuoden, eikä varmuutta uusista päätöksistä asiakkaille Porin Validia-palvelun kautta ollut.
Porin Validia-palvelun henkilökohtaisen avun palvelun organisointi on selkeytynyt mallintamisen myötä. Asiakkailla on mahdollisuus valita, miten he haluavat heille henkilökohtaista apua järjestettävän. Henkilökohtaisen avun palvelu on tehty asiakkaille mahdollisimman henkilökohtaiseksi lain henkeä kunnioittaen. Sovitut vakiokäynnit asiakkaiden kanssa helpottavat palvelun organisointia.
Porin Validia-palvelut on tarjonnut asiakkailleen henkilökohtaisen avun palvelua heti lakiuudistuksen voimaan astumisesta alkaen. Aluksi asiakkaina oli Validia-talon asukkaita. Vuoden 2011 tammikuusta lähtien henkilökohtaisen avun asiakkaiksi tuli Porin yhteistyöalueella kotona asuvia asiakkaita. Tämä muutos asiakkaissa ja heille annettavissa palveluissa toi tarvetta kehittää henkilökohtaisen avun organisointia Porin Validia-palvelussa. Työn tarkoituksena oli mallintaa henkilökohtaisen avun palvelu Porin Validia-palvelussa.
Kehittämistehtäväni lähti liikkeelle mallintamalla olemassa oleva henkilökohtaisen avun palvelu Porin Validia-palvelussa. Aluksi oli tarkoituksena tehdä mallinnus vain Validia-talon ulkopuolisille asiakkaille annetusta henkilökohtaisesta avusta, mutta lopuksi työ kattoi koko henkilökohtaisen avun palvelun Porin Validia-palvelussa.
Aineiston keruu tapahtui havainnoimalla henkilökohtaisen avun palvelun toimivuutta ja haastattelemalla henkilökohtaisen avun asiakkaita ja henkilökuntaa. Haastattelut olivat hyvin avoimia, eikä kysymyksiä ollut ennakkoon mietitty. Tämä antoi haastattelijalle mahdollisuuden tehdä tarvittavia lisäkysymyksiä kesken haastattelun. Henkilökohtaisen avun palvelun kehittämistä hankaloitti ja pitkitti henkilökohtaisen avun päätösten määräaikaisuus. Osa päätöksistä umpeutui kesken vuoden, eikä varmuutta uusista päätöksistä asiakkaille Porin Validia-palvelun kautta ollut.
Porin Validia-palvelun henkilökohtaisen avun palvelun organisointi on selkeytynyt mallintamisen myötä. Asiakkailla on mahdollisuus valita, miten he haluavat heille henkilökohtaista apua järjestettävän. Henkilökohtaisen avun palvelu on tehty asiakkaille mahdollisimman henkilökohtaiseksi lain henkeä kunnioittaen. Sovitut vakiokäynnit asiakkaiden kanssa helpottavat palvelun organisointia.