Ensiapupäivä 9-luokkalaisille
Virtanen, Laura (2014)
Virtanen, Laura
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403052872
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403052872
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyönä tehdyn projektin tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida Kalannin koululle ensiapupäivä. Tarkoituksena oli opettaa Kalannin koulun yhdeksäsluokkalaisia toimimaan oikein ensiaputilanteissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa 9-luokkalaisten ensiaputaitoja. Projektiluonteinen opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Kalannin koulun kanssa.
Projekti toteutettiin siten, että 9-luokkalaisille järjestettiin ensiapupäivä kahdessa osassa. Projektin toteutuksen ajankohta oli huhtikuussa 2013. Ensimmäisenä päivänä oli luento-osuus molemmille luokille ja toisena päivänä järjestettiin käytännön päivä, jossa oppilaat saivat harjoitella luennolla käytyjä ensiaputaitoja. Osallistuneita oli yhteensä 23 oppilasta. Ensiapupäivän aiheita olivat hätäilmoituksen teko, vierasesine hengitysteissä, verenvuodon tyrehdyttäminen/pienet haavat, tajuttoman potilaan tunnistaminen ja hoito sekä peruselvytys.
Ensiapupäivää toteutettiin ensiksi teoriaopetuksena, jossa oli apuna PowerPoint-esitys. Käytännön harjoitukset toteutettiin pienissä ryhmissä erilaisilla rasteilla. Jokaisessa rastissa oli oma ohjaaja, jotka olivat alan ammattilaisia. Oppilaat osoittivat kiinnostusta kyselemällä ja keskittymällä asioihin sekä olivat aktiivisesti mukana käytännön harjoituksissa.
Ensiapupäivän toteuttaminen lisäsi opinnäytetyöntekijän kokemusta opetustilanteiden järjestämisessä. Samalla myös kehittyivät tekijän ensiaputaidot ja – tiedot. Projektin myötä myös organisointitaidot kehittyivät.
Koulun oppilaiden, opettajan ja rastien ohjaajilta antama positiivinen palaute tuki opinnäytetyöntekijän käsitystä päivän onnistumisesta. Saatujen palautteiden perusteella voidaan päätellä, että ensiapupäivä oli tarpeellinen ja hyödyllinen. Palautteiden perusteella voidaan myöskin päätellä, että vastaavanlaisille ensiapuprojekteille on kysyntää jatkossakin.
Projekti toteutettiin siten, että 9-luokkalaisille järjestettiin ensiapupäivä kahdessa osassa. Projektin toteutuksen ajankohta oli huhtikuussa 2013. Ensimmäisenä päivänä oli luento-osuus molemmille luokille ja toisena päivänä järjestettiin käytännön päivä, jossa oppilaat saivat harjoitella luennolla käytyjä ensiaputaitoja. Osallistuneita oli yhteensä 23 oppilasta. Ensiapupäivän aiheita olivat hätäilmoituksen teko, vierasesine hengitysteissä, verenvuodon tyrehdyttäminen/pienet haavat, tajuttoman potilaan tunnistaminen ja hoito sekä peruselvytys.
Ensiapupäivää toteutettiin ensiksi teoriaopetuksena, jossa oli apuna PowerPoint-esitys. Käytännön harjoitukset toteutettiin pienissä ryhmissä erilaisilla rasteilla. Jokaisessa rastissa oli oma ohjaaja, jotka olivat alan ammattilaisia. Oppilaat osoittivat kiinnostusta kyselemällä ja keskittymällä asioihin sekä olivat aktiivisesti mukana käytännön harjoituksissa.
Ensiapupäivän toteuttaminen lisäsi opinnäytetyöntekijän kokemusta opetustilanteiden järjestämisessä. Samalla myös kehittyivät tekijän ensiaputaidot ja – tiedot. Projektin myötä myös organisointitaidot kehittyivät.
Koulun oppilaiden, opettajan ja rastien ohjaajilta antama positiivinen palaute tuki opinnäytetyöntekijän käsitystä päivän onnistumisesta. Saatujen palautteiden perusteella voidaan päätellä, että ensiapupäivä oli tarpeellinen ja hyödyllinen. Palautteiden perusteella voidaan myöskin päätellä, että vastaavanlaisille ensiapuprojekteille on kysyntää jatkossakin.