dc.contributor.author | Heinikkala, Suvi | |
dc.date.accessioned | 2014-03-07T07:09:47Z | |
dc.date.available | 2014-03-07T07:09:47Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-201403052864 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/71130 | |
dc.description.abstract | Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Varppeen koulun yhdeksännen luokan oppilaiden liikuntatottumuksia, liikuntatietoutta sekä liikuntaan liittyvää tiedonsaantia. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa koulun henkilökunnalle, jotta se voi tarvittaessa kehittää liikuntaan liittyvää tiedonsaantia sekä näin vähentää mahdollista liikkumattomuutta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimuksen kohderyhmänä oli Laitilan Varppeen koulun yhdeksäsluokkalaiset (N=115). Aineistonkeruu suoritettiin kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi 66 oppilasta. Vastausprosentti oli 57 %. Tutkimustulosten mukaan suurin osa nuorista liikkui liikuntasuositusten mukaan yli tunnin päivässä ja heidän asenteensa koululiikuntaa kohtaan oli positiivinen. Kuitenkin vain vajaa neljännes kertoi harrastavansa liikuntaa päivittäin, joten liikuntasuositusten ei voida katsoa täysin toteutuneen. Suosituimmiksi liikuntamuodoiksi vapaa-ajalla osoittautuivat pyöräily, kävely/retkeily, kuntosali ja pallopelit. Lähes puolet vastaajista kertoi harrastavansa säännöllisesti jotain ohjattua liikuntaa.
Oppilaista suurimmalla osalla oli hyvä liikuntatietous. Eniten vääriä vastauksia tuli kysymykseen, kuinka kauan arkiliikuntaa tulisi harrastaa päivittäin. Eniten tietoa liikunnasta oppilaat olivat saaneet opettajalta ja vanhemmilta. Mieluiten oppilaat haluaisivat saada tietoa valmentajalta. Liikuntaan liittyvistä asioista parhaiten oppilaat olivat saaneet tietoa liikunnan merkityksestä terveydelle. Vähiten tietoa vastanneet olivat saaneet liikuntasuosituksista. Tutkimustulosten mukaan eniten tietoa liikuntaan liittyen oppilaat olivat saaneet videoina/TV:stä sekä Internetistä. Oppilaat kokivat myös haluavansa tietoa mieluiten Internetistä sekä videoina/TV:stä. Kaikista vastanneista vajaa viidennes koki tarvitsevansa lisää tietoa liikunnasta.
Jatkotutkimuksena voitaisiin selvittää syitä nuorten liikunnan harrastamiseen sekä liikkumattomuuteen. Tätä kautta kouluissa pystyttäisiin mahdollisesti puuttumaan nuorten liikkumattomuuteen paremmin. Mielenkiintoista olisi myös tietää lisää, mitä nuoret tietävät liikunnan vaikutuksesta psyykkiseen ja sosiaaliseen terveyteen, sekä heidän omia kokemuksiaan aiheesta. Jatkossa olisi myös tärkeää tutkia terveydenhoitajan roolia liikuntakasvatuksessa, koska tämän tutkimuksen mukaan nuoret saavat vähän tietoa terveydenhoitajalta liikuntaan liittyvistä asioista. | fi |
dc.description.abstract | 9TH GRADERS’ PHYSICAL ACTIVITY HABITS, KNOWLEDGE AND INFORMATION ACQUISITION
Suvi Heinikkala
Satakunta University of Applied Sciences
Degree Programme in Nursing
March 2014
Supervisor: Lahtinen Elina
Number of pages: 33
Appendices: 3
Keywords: physical activity, students, habits of physical activity, student health care, knowledge of physical activity, information acquisition regarding physical activity
____________________________________________________________________
The purpose of the study was to examine Varppee lower secondary school’s 9th graders’ physical activity habits and knowledge, as well as their information acquisition regarding physical activity. The aim of the study was also to gather information for the school on its’ students’ physical exercise habits.
The study was carried out quantitatively. The study group (n=115) were the 9th graders of Varppee lower secondary school. The data were collected by using a questionnaire. 66 students filled the questionnaire, response percentage being over 61. According to the results, the majority of the respondents exercised over an hour a day and their attitudes toward physical education were positive. However, less than 25 % of the respondents told that they were physically active daily. Thus, physical activity recommendations were not completely fulfilled. The most popular sports among the respondents were cycling, walking, going to the gym and ball games. Almost half of the respondents told that they regularly attended some form of organized physical activity.
The majority of students had good knowledge of physical activity. The most wrong answers were given to the question on how much time should be spent on everyday activities. According to the results, the respondents had mainly acquired information concerning physical activity from their teacher and parents. The results also showed that the students preferred to get information on physical activity from their trainer. As for the information that the respondents had received, the results indicated that they had got most information on the importance of physical exercise for their health. The least information had been received on physical activity recommendations. The respondents had got most of the information from TV, videos, and the internet. The students also reported that they would prefer to get information from the internet and TV. 25 % of the respondents thought that they needed more information on physical activity.
In the future, it would be interesting to study the reasons why young people are or are not involved in physical exercise. This way schools could better deal with youngster not being physically active. It would also be interesting to find out what teenagers know about the influence of physical activity on mental and social health and their own experiences on the topic. In the future, it would also be important to study the role of school nurses in health education, as my study showed that students get too little information from the school nurse on physical activity related issues. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Satakunnan ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.subject | liikunta | |
dc.subject | tietämys | |
dc.subject | tiedonsaanti | |
dc.subject | liikuntatottumukset | |
dc.subject | nuoret | |
dc.subject | koululaiset | |
dc.subject | kvantitatiivinen tutkimus | |
dc.title | 9.- luokkalaisten liikuntatottumukset, liikuntaan liittyvä tietämys ja tiedonsaanti | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/153 | |
dc.organization | Satakunnan ammattikorkeakoulu | |
dc.contributor.organization | Satakunnan ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | liikunta | |
dc.subject.keyword | nuoret | |
dc.subject.keyword | liikuntatottumukset | |
dc.subject.keyword | kouluterveydenhuolto | |
dc.subject.keyword | liikuntaan liittyvä tieto | |
dc.subject.keyword | liikuntaan liittyvä tiedonsaanti | |
dc.subject.specialization | Terveydenhoitotyö | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Hoitotyö|sv=Vård|en=Nursing| | |
dc.subject.discipline | Hoitotyö | |