Nuorten naisten katuvaatemallisto CTRL Clothing Oy:lle
Tuominiemi, Viivi (2010)
Tuominiemi, Viivi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001281678
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001281678
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli suunnitella nuorten naisten syksy-/talvimallisto CTRL-tuotemerkille. CTRL Clothing Oy on rullalautailu- ja streetvaateyritys, jolta ilmestyy kaksi vaatemallistoa vuosittain, syksy/talvi sekä kevät/kesä. Molemmissa mallistoissa on vaatteita niin miehille kuin naisillekin.
Suunnittelun lähtökohtana käytin asiakaskyselyä, sekä kuvakollaaseja. Tarkkailin myös yleisesti nuorten pukeutumista ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Kuvakollaaseja tein erilaisista vaatekappaleista sekä asusteista yhteensä 7 kappaletta Kyselylomakkeellani etsin vastausta siihen, mitä CTRL:n naisasiakkaat vaativat mallistolta syksyksi 2010. Kyselyn suoritin myymälöissä ja tapahtumissa, joissa myydään CTRL Clothing Oy:n vaatteita, lähinnä pääkaupunkiseudulla. Takaisin saatujen kyselylomakkeiden tiedot siirsin SPSS-tietokoneohjelmaan, jolla sain selville vastaukset kyselyyni. Tuloksissa ilmeni mm. asiakkaiden tyytyväi-syys CTRL-tuotemerkkiin sekä ne asiat, joita he vielä tuotemerkiltä toivoisivat.
Suunnittelussa täytyi edellisten lisäksi ottaa huomioon CTRL Clothing Oy:n aikaisemmat mallistot ja ni-menomaan syysmallistoissa käytetyt mallit. Sain tuoda mallistoon myös omaa näkemystäni ja uutta ilmet-tä edellisiin mallistoihin nähden.
Työn tuloksena syntyi 31-osainen naisten mallisto syksylle 2010. Mallistossani on 24 vaatekappaletta, sekä 7 asustetta. Näistä osa päätyy todennäköisesti CTRL:n mallistoon joko tällaisenaan tai hiukan muo-kattuna. En suunnitellut malleihin lainkaan värejä tai kuviointeja, vaan nämä jäävät toimeksiantajani vas-tuulle, mikäli tuotteitani tuotantoon asti päätyy. Lopullisen arvioinnin sain toimeksiantajiltani Corel Draw-tietokoneohjelmalla tekemieni piirrosten pohjalta. Toimeksiantajani olivat tyytyväisiä mallistooni, heidän mielestään olin perehtynyt hyvin käyttäjälähtöiseen suunnitteluun, sekä heidän tuotemerkkinsä imagoon ja se näkyi mallistossani.
Suunnittelun lähtökohtana käytin asiakaskyselyä, sekä kuvakollaaseja. Tarkkailin myös yleisesti nuorten pukeutumista ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Kuvakollaaseja tein erilaisista vaatekappaleista sekä asusteista yhteensä 7 kappaletta Kyselylomakkeellani etsin vastausta siihen, mitä CTRL:n naisasiakkaat vaativat mallistolta syksyksi 2010. Kyselyn suoritin myymälöissä ja tapahtumissa, joissa myydään CTRL Clothing Oy:n vaatteita, lähinnä pääkaupunkiseudulla. Takaisin saatujen kyselylomakkeiden tiedot siirsin SPSS-tietokoneohjelmaan, jolla sain selville vastaukset kyselyyni. Tuloksissa ilmeni mm. asiakkaiden tyytyväi-syys CTRL-tuotemerkkiin sekä ne asiat, joita he vielä tuotemerkiltä toivoisivat.
Suunnittelussa täytyi edellisten lisäksi ottaa huomioon CTRL Clothing Oy:n aikaisemmat mallistot ja ni-menomaan syysmallistoissa käytetyt mallit. Sain tuoda mallistoon myös omaa näkemystäni ja uutta ilmet-tä edellisiin mallistoihin nähden.
Työn tuloksena syntyi 31-osainen naisten mallisto syksylle 2010. Mallistossani on 24 vaatekappaletta, sekä 7 asustetta. Näistä osa päätyy todennäköisesti CTRL:n mallistoon joko tällaisenaan tai hiukan muo-kattuna. En suunnitellut malleihin lainkaan värejä tai kuviointeja, vaan nämä jäävät toimeksiantajani vas-tuulle, mikäli tuotteitani tuotantoon asti päätyy. Lopullisen arvioinnin sain toimeksiantajiltani Corel Draw-tietokoneohjelmalla tekemieni piirrosten pohjalta. Toimeksiantajani olivat tyytyväisiä mallistooni, heidän mielestään olin perehtynyt hyvin käyttäjälähtöiseen suunnitteluun, sekä heidän tuotemerkkinsä imagoon ja se näkyi mallistossani.