Ryhmätyöskentely opettamisen apuvälineenä
Rapeli, Juha; Einamo-Urpalainen, Pia (2014)
Rapeli, Juha
Einamo-Urpalainen, Pia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403153190
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403153190
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkasteltiin ryhmäopetuksen eri muotojen mukanaan tuomia etuja ja mahdollisia haasteita. Ryhmäopetusta voidaan toteuttaa monin eri tavoin. Tässä esittelemme ja kokeilimme muutamia mielestämme hyviä menetelmiä.
Ryhmäopetus ei ole uusi tapa toteuttaa opetusta, kuitenkin erilaiset syyt pakottavat kouluttajia hakemaan tehokkaampia ja ”edullisempia” menetelmiä toteuttaa opetusta ja koulutusta.
Meille työn tekijöille asia on myös kiinnostava, liittyen omien ryhmien kanssa kohdattuihin ongelmiin ja toisaalta ryhmätyömuotoa hyvin kokemuksin jo aiemmin käyttäneinä.
Ryhmäopetusta on tutkittu paljon ja siitä löytyykin valmiiksi tuotettua materiaalia hyvin monista eri lähteistä. Teoriaa näiden eri menetelmien tueksi voi käyttää jopa oppilaiden kanssa suunnitellen ja näin oppilaatkin saattavat päästä vaikuttamaan menetelmiin joilla juuri heidän opintopolkuaan muotoillaan.
Työn edetessä teimme muutaman varsinaisen opetusharjoituksen, jolloin tarkastelimme kriittisesti eri menetelmien sopivuutta ja saatuja hyötyjä. Harjoitukset päätökseen saatuamme kokemukset avattiin yhdessä ja pohdimme kuinka oppiminen oli edennyt, mikä meni hyvin ja mitä voisi tehdä vielä paremmin.
Ryhmäopetuksessa toimintaan vaikuttaa tietysti ryhmän koko. Viiden tai kahdenkymmenen oppilaan ryhmissä varsinainen toteutus tapahtuu eri kaavan mukaan.
Myös tilat ja ympäristöt vaikuttavat menetelmien valintaan
Ryhmän koostuessa nuorista alle parikymppisistä tai vaihtoehtoisesti motivoituneista aikuisista, myös ennuste on erilainen. Tässä työssä perehdyttiin pääasiassa nuorten opettamiseen eri ryhmätyömuodoissa.
Päätelmänä voidaan todeta oikean ryhmätyömuodon soveltuvan oikealle ryhmälle ja sitä kautta antavan hyvän oppimistuloksen. Lisäksi opettajan kokemus onnistuneesta oppitunnista antaa voimia jaksaa haastavassa työssään
Ryhmäopetus ei ole uusi tapa toteuttaa opetusta, kuitenkin erilaiset syyt pakottavat kouluttajia hakemaan tehokkaampia ja ”edullisempia” menetelmiä toteuttaa opetusta ja koulutusta.
Meille työn tekijöille asia on myös kiinnostava, liittyen omien ryhmien kanssa kohdattuihin ongelmiin ja toisaalta ryhmätyömuotoa hyvin kokemuksin jo aiemmin käyttäneinä.
Ryhmäopetusta on tutkittu paljon ja siitä löytyykin valmiiksi tuotettua materiaalia hyvin monista eri lähteistä. Teoriaa näiden eri menetelmien tueksi voi käyttää jopa oppilaiden kanssa suunnitellen ja näin oppilaatkin saattavat päästä vaikuttamaan menetelmiin joilla juuri heidän opintopolkuaan muotoillaan.
Työn edetessä teimme muutaman varsinaisen opetusharjoituksen, jolloin tarkastelimme kriittisesti eri menetelmien sopivuutta ja saatuja hyötyjä. Harjoitukset päätökseen saatuamme kokemukset avattiin yhdessä ja pohdimme kuinka oppiminen oli edennyt, mikä meni hyvin ja mitä voisi tehdä vielä paremmin.
Ryhmäopetuksessa toimintaan vaikuttaa tietysti ryhmän koko. Viiden tai kahdenkymmenen oppilaan ryhmissä varsinainen toteutus tapahtuu eri kaavan mukaan.
Myös tilat ja ympäristöt vaikuttavat menetelmien valintaan
Ryhmän koostuessa nuorista alle parikymppisistä tai vaihtoehtoisesti motivoituneista aikuisista, myös ennuste on erilainen. Tässä työssä perehdyttiin pääasiassa nuorten opettamiseen eri ryhmätyömuodoissa.
Päätelmänä voidaan todeta oikean ryhmätyömuodon soveltuvan oikealle ryhmälle ja sitä kautta antavan hyvän oppimistuloksen. Lisäksi opettajan kokemus onnistuneesta oppitunnista antaa voimia jaksaa haastavassa työssään