KEKKOLAN MATKAILUTOIMINNAN KEHITTÄMISKARTOITUS
Vänttinen, Maria (2014)
Vänttinen, Maria
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403102956
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403102956
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Rantasalmella sijaitsevan maaseutumatkailukohteen toiminnan kehittämistä. Kekkola on Lauri Hietaneva perikunnan omistama Lomarenkaaseen kuuluva vuokrakohde. Opinnäytetyössä on kartoitettu Kekkolan nykytilannetta, laadittu markkinaselvitystä, kehitetty kohteen markkinointiviestintää sekä tutkittu kohteen kehitystarpeita ja asiakastyytyväisyyttä lähestymällä Kekkolan asiakkaita. Kekkolan kesän 2013 varausraporttia tarkastellessa saatiin tärkeitä tietoja Kekkolan käyttöasteesta ja asiakaskunnasta. Esille nousi muun muassa venäläisten asiakkaiden huomattava osuus Kekkolan asiakkaista. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään näitä samaisia aihepiirejä, eli maaseutumatkailua ja sen asiakkaita, venäläisiä matkailun asiakkaina, yrityksen markkinointiviestintää, liiketoiminnan kehittämistä, kohderyhmäajattelua ja asiakaslähtöisyyttä.
Työn tutkimuskysymyksinä olivat, mitkä Kekkolaan suunnitelluista kehittämisideoista ovat asiakkaiden tarpeita vastaavia ja mille niistä on kysyntää. Tutkimuksen tarkoitus oli auttaa kehittämään Kekkolaa asiakaslähtöisesti. Kekkolan asiakkaiden mielipiteitä ja tarpeita tutkittiin asiakaskyselyllä sekä havainnoivan tutkimuksen keinoin kesän 2013 aikana. Työssä ja kyselyssä tarkasteltuja kehittämissuunnitelmia olivat ympärivuotinen vuokraus, majoituskapasiteetin kasvattaminen sekä laadun parantaminen esimerkiksi suihkulla, uudella käymäläratkaisulla sekä rantasaunan remontilla. Myös asiakastyytyväisyyttä sekä asiakkaiden mielestä Kekkolan parhaita ominaisuuksia sekä Kekkolan eniten kehittämistä vaativia puolia selvitettiin niiden hyödyntämiseksi markkinoinnissa ja imagon luomisessa.
Toimeksiantajalle on koottu Kekkolan kehittämisehdotukset tutkimuksen tulosten sekä lähdekirjallisuuden pohjalta. Kehittämisehdotukset koostuvat sekä Kekkolan varusteluun, puitteisiin, toimintaan että viestintään liittyvistä ehdotuksista. Asiakaskyselyn ja havainnoivan tutkimuksen tuloksena Kekkolaan ei ole tarpeen tehdä suuria muutoksia, sillä asiakkaat osoittivat pääasiassa haluavansa säilyttää Kekkolan nykyisenlaisenaan joitakin pieniä muutoksia ja kunnostustöitä lukuun ottamatta, kuten esimerkiksi varustelun uusimista, keittiön päivitystä sekä saunan ja rannan kunnostamista. Tutkimuksen tuloksena Kekkolan asiakkaat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä lomaansa kohteessa, mutta vastauksista saatiin myös hyödyllisiä parannusehdotuksia esimerkiksi puhtauteen, turvallisuuteen ja laatuun liittyen.
Työn tutkimuskysymyksinä olivat, mitkä Kekkolaan suunnitelluista kehittämisideoista ovat asiakkaiden tarpeita vastaavia ja mille niistä on kysyntää. Tutkimuksen tarkoitus oli auttaa kehittämään Kekkolaa asiakaslähtöisesti. Kekkolan asiakkaiden mielipiteitä ja tarpeita tutkittiin asiakaskyselyllä sekä havainnoivan tutkimuksen keinoin kesän 2013 aikana. Työssä ja kyselyssä tarkasteltuja kehittämissuunnitelmia olivat ympärivuotinen vuokraus, majoituskapasiteetin kasvattaminen sekä laadun parantaminen esimerkiksi suihkulla, uudella käymäläratkaisulla sekä rantasaunan remontilla. Myös asiakastyytyväisyyttä sekä asiakkaiden mielestä Kekkolan parhaita ominaisuuksia sekä Kekkolan eniten kehittämistä vaativia puolia selvitettiin niiden hyödyntämiseksi markkinoinnissa ja imagon luomisessa.
Toimeksiantajalle on koottu Kekkolan kehittämisehdotukset tutkimuksen tulosten sekä lähdekirjallisuuden pohjalta. Kehittämisehdotukset koostuvat sekä Kekkolan varusteluun, puitteisiin, toimintaan että viestintään liittyvistä ehdotuksista. Asiakaskyselyn ja havainnoivan tutkimuksen tuloksena Kekkolaan ei ole tarpeen tehdä suuria muutoksia, sillä asiakkaat osoittivat pääasiassa haluavansa säilyttää Kekkolan nykyisenlaisenaan joitakin pieniä muutoksia ja kunnostustöitä lukuun ottamatta, kuten esimerkiksi varustelun uusimista, keittiön päivitystä sekä saunan ja rannan kunnostamista. Tutkimuksen tuloksena Kekkolan asiakkaat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä lomaansa kohteessa, mutta vastauksista saatiin myös hyödyllisiä parannusehdotuksia esimerkiksi puhtauteen, turvallisuuteen ja laatuun liittyen.