Wäläkky Keski-Savon Uusyrityskeskus ry:n yritysneuvontapalveluiden kehittäminen asiakkaiden kokemuksten pohjalta
Silvennoinen, Mirja (2014)
Silvennoinen, Mirja
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403092949
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403092949
Tiivistelmä
Yrittäjyys on yksi yhteiskunnan kehitystä eteenpäin vievistä voimista. Yhteiskunta tukee yrittäjyyttä monilla eri keinoilla parantaakseen yritysten toimintaedellytyksiä, mm. yrityksen perustamisesta on tehty helpompaa ja yrityksen taloudellista tukea on vahvistettu. Myös yleiseen asenneilmapiiriin yrittäjyyttä kohtaan pyritään vaikuttamaan, että yrittäjyys nähtäisiin houkuttelevampana uravaihtoehtona.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää Wäläkky Keski-Savon Uusyrityskeskus ry:n asiakkaiden kokemuksia yritysneuvontapalveluista yrityksen perustamisvaiheessa, ja näiden tietojen perusteella tehdä kehittämissuunnitelma Wäläkyn palvelutarjonnan kehittämiseksi.
Tämä opinnäytetyö on luonteeltaan tapaustutkimus. Tutkimuksessa käytetään kahta eri tutkimusmenetelmää kokemusten keräämiseen Wäläkky Keski-Savon Uusyrityskeskus ry:n asiakkailta, lomakekyselyä ja teemahaastatteluja. Tutkimuksella halutaan saada tietoja neuvontapalveluiden saatavuudesta, eri neuvon-tapalveluiden käytön hyödyistä ja yritystoiminnan rahoittamiseen liittyvistä asioista yrityksen perusta-misvaiheessa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu yrittäjyydestä ja rahoituksesta. Yrittäjyyteen kuuluu yrittäjäominaisuudet, yrityksen perustaminen, liikeidea ja liiketoimintasuunnitelma ja verkostoituminen. Rahoitus-osiossa perehdytään yritystoiminnan rahoitusvaihtoehtoihin, liiketoiminnan kannattavuuteen rahoituksen näkökulmasta sekä riskien hallintaan.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että Wäläkky Keski-Savon Uusyrityskeskus ry:n asiakkaat ovat melko tyytyväisiä saamiinsa yritysneuvontapalveluihin. Kehitys kohtina tuloksista nousi esille yritysten toivoma tuki verkostoitumiseen ja yritystoiminnan tarpeellisuuden analysointiin. Tutkimuksen tuloksia ja tehtyä kehittämissuunnitelmaa toimeksiantajayritys voi käyttää neuvontapalveluidensa kehittämiseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää Wäläkky Keski-Savon Uusyrityskeskus ry:n asiakkaiden kokemuksia yritysneuvontapalveluista yrityksen perustamisvaiheessa, ja näiden tietojen perusteella tehdä kehittämissuunnitelma Wäläkyn palvelutarjonnan kehittämiseksi.
Tämä opinnäytetyö on luonteeltaan tapaustutkimus. Tutkimuksessa käytetään kahta eri tutkimusmenetelmää kokemusten keräämiseen Wäläkky Keski-Savon Uusyrityskeskus ry:n asiakkailta, lomakekyselyä ja teemahaastatteluja. Tutkimuksella halutaan saada tietoja neuvontapalveluiden saatavuudesta, eri neuvon-tapalveluiden käytön hyödyistä ja yritystoiminnan rahoittamiseen liittyvistä asioista yrityksen perusta-misvaiheessa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu yrittäjyydestä ja rahoituksesta. Yrittäjyyteen kuuluu yrittäjäominaisuudet, yrityksen perustaminen, liikeidea ja liiketoimintasuunnitelma ja verkostoituminen. Rahoitus-osiossa perehdytään yritystoiminnan rahoitusvaihtoehtoihin, liiketoiminnan kannattavuuteen rahoituksen näkökulmasta sekä riskien hallintaan.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että Wäläkky Keski-Savon Uusyrityskeskus ry:n asiakkaat ovat melko tyytyväisiä saamiinsa yritysneuvontapalveluihin. Kehitys kohtina tuloksista nousi esille yritysten toivoma tuki verkostoitumiseen ja yritystoiminnan tarpeellisuuden analysointiin. Tutkimuksen tuloksia ja tehtyä kehittämissuunnitelmaa toimeksiantajayritys voi käyttää neuvontapalveluidensa kehittämiseen.