Kansainvälisen jälleenmyyntiverkoston perustaminen ja kumppanuus
Mikkola, Jaakko (2014)
Mikkola, Jaakko
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403113029
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403113029
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee kansainvälisen jälleenmyyntiverkoston luomista, kuinka jälleenmyyjät löydetään, kontaktoidaan ja kuinka kumppanuus rakennetaan. Tarkoitus on luoda selvät ohjeet yritykselle aloittaa kansainvälisen jälleenmyyntiverkoston rakentamisen.
Opinnäytetyö keskittyy sellaisten tuotteiden suoraan vientiin, joihin kuuluu olennaisesti palvelua kuten hälytinjärjestelmät, rakennuskoneet jne. Opinnäytetyö on toteutettu pääasiassa kirjoituspöytätutkimuksena käyttäen hyväksi kirjoittajan omia kokemuksia jälleenmyyjäverkostojen parissa toimimisesta. Työssä esitetään myös todennäköisesti jälleenmyyntiverkoston rakentamisessa ilmeneviä ongelmia ja toimenpiteitä niiden ratkaisemiseksi.
Suora vienti itsenäisten jälleenmyyjien kautta on kustannustehokas ratkaisu muihin myyntikanaviin verrattuna, kun osataan rekrytoida jälleenmyyjät tehokkaasti ja toimia heidän kanssaan. Monet kirjalähteet tukevat väitettä, että kumppanuus on tehokas tapa paikata haasteita, joita suora vienti itsenäisten jälleenmyyjien kanssa aiheuttaa. Myyntikanavan toimivuuden ja tehokkuuden puolesta todistavat myös useat yritykset, jotka toimivat itsenäisten jälleenmyyjien kanssa.
Opinnäytetyö keskittyy sellaisten tuotteiden suoraan vientiin, joihin kuuluu olennaisesti palvelua kuten hälytinjärjestelmät, rakennuskoneet jne. Opinnäytetyö on toteutettu pääasiassa kirjoituspöytätutkimuksena käyttäen hyväksi kirjoittajan omia kokemuksia jälleenmyyjäverkostojen parissa toimimisesta. Työssä esitetään myös todennäköisesti jälleenmyyntiverkoston rakentamisessa ilmeneviä ongelmia ja toimenpiteitä niiden ratkaisemiseksi.
Suora vienti itsenäisten jälleenmyyjien kautta on kustannustehokas ratkaisu muihin myyntikanaviin verrattuna, kun osataan rekrytoida jälleenmyyjät tehokkaasti ja toimia heidän kanssaan. Monet kirjalähteet tukevat väitettä, että kumppanuus on tehokas tapa paikata haasteita, joita suora vienti itsenäisten jälleenmyyjien kanssa aiheuttaa. Myyntikanavan toimivuuden ja tehokkuuden puolesta todistavat myös useat yritykset, jotka toimivat itsenäisten jälleenmyyjien kanssa.