Reilun kaupan tuoteet osana ravintola Katriinan myyntiä
Kalenius, Reeta (2009)
Kalenius, Reeta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001281691
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001281691
Tiivistelmä
Planeettamme ja monet ihmiset sillä kärsivät kulutustottumuksistamme. Olemme pitkään kuluttaneet riistäen luontoa sekä kehitysmaiden ihmisiä itsekkäiden syiden takia. Usein kulutamme itsekkäästi, koska haluamme kuulua kulutuskäyttäytymisen avulla johonkin tiettyyn ryhmään. Olemme kuitenkin vihdoin havahtuneet kulutuksemme haitallisuuteen ja vähitellen luoneet uuden kulutustavan, eettisen kuluttamisen.
Opinnäytetyöni tietoperusta rakentuu eettisen kuluttamisen ja Reilun kaupan tuotteiden tietämyksen lisäämiseen. Työssäni tarkastelen, mitä on eettinen kuluttaminen ja mikä ajaa ihmisten kulutustottumuksia sekä eettistä kuluttamista. Tarkastelun kohteena on, miksi kulutamme eri tavalla kuin mitä esimerkiksi kyselyissä sanomme kuluttavamme.
Tutkimusosa toteutettiin hintavertailuna, sekä asiakaskyselynä Katriinan asiakkaille lokakuussa 2009. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista menetelmää. Vastauksia kyselyyn saatiin 138 kappaletta. Hintavertailussa tarkoituksena oli selvittää, kuinka paljon enemmän maksaa käyttää Reilun kaupan tuotteita verrattuna ”tavallisiin” tuotteisiin. Asiakaskyselyssä selvitettiin, onko Reilun kaupan tuotteille kysyntää ravintola Katriinassa sekä ovatko asiakkaat valmiita maksamaan kyseisistä tuotteista.
Tutkimus osoitti, että Katriinan asiakkaat ovat eettisesti valveutuneita sekä haluavat Katriinaan Reilun kaupan tuotteita ja ovat valmiita maksamaan niistä. Hintavertailu osoitti, että laaja-alainen Reilun kaupan tuotteiden käyttöönotto ei ole vielä mahdollista tukun heikon valikoiman takia.
Tutkimukseni toimii tiiviinä tietopakettina eettisestä kuluttamisesta kiinnostuneille, sekä voi rohkaista ravintola-alan muita toimijoita valitsemaan eettisiä tuotteita valikoimaansa. Tärkein hyöty on toimeksiantajalle. Se saa tutkimuksen avulla tietoa asiakkaiden toiveista ja pystyy tekemään sen avulla päätökset Reilun kaupan tuotteiden käyttöön otosta.
Opinnäytetyöni tietoperusta rakentuu eettisen kuluttamisen ja Reilun kaupan tuotteiden tietämyksen lisäämiseen. Työssäni tarkastelen, mitä on eettinen kuluttaminen ja mikä ajaa ihmisten kulutustottumuksia sekä eettistä kuluttamista. Tarkastelun kohteena on, miksi kulutamme eri tavalla kuin mitä esimerkiksi kyselyissä sanomme kuluttavamme.
Tutkimusosa toteutettiin hintavertailuna, sekä asiakaskyselynä Katriinan asiakkaille lokakuussa 2009. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista menetelmää. Vastauksia kyselyyn saatiin 138 kappaletta. Hintavertailussa tarkoituksena oli selvittää, kuinka paljon enemmän maksaa käyttää Reilun kaupan tuotteita verrattuna ”tavallisiin” tuotteisiin. Asiakaskyselyssä selvitettiin, onko Reilun kaupan tuotteille kysyntää ravintola Katriinassa sekä ovatko asiakkaat valmiita maksamaan kyseisistä tuotteista.
Tutkimus osoitti, että Katriinan asiakkaat ovat eettisesti valveutuneita sekä haluavat Katriinaan Reilun kaupan tuotteita ja ovat valmiita maksamaan niistä. Hintavertailu osoitti, että laaja-alainen Reilun kaupan tuotteiden käyttöönotto ei ole vielä mahdollista tukun heikon valikoiman takia.
Tutkimukseni toimii tiiviinä tietopakettina eettisestä kuluttamisesta kiinnostuneille, sekä voi rohkaista ravintola-alan muita toimijoita valitsemaan eettisiä tuotteita valikoimaansa. Tärkein hyöty on toimeksiantajalle. Se saa tutkimuksen avulla tietoa asiakkaiden toiveista ja pystyy tekemään sen avulla päätökset Reilun kaupan tuotteiden käyttöön otosta.