Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kahvila-ravintola Sagan liiketoimintasuunnitelman muotoilu

Sassi, Liisa (2013)

 
Avaa tiedosto
Sassi_Liisa.pdf (647.5Kt)
Lataukset: 


Sassi, Liisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112117691
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä luodaan liiketoimintasuunnitelma opinnäytetyöntekijän omaa yritystä varten. Yritys on kahvila-ravintola Saga. Opinnäytetyön tekemisen tavoitteet ovat oppia liiketoiminnallista ajattelua liiketoimintasuunnitelman luomisen kautta ja ymmärtää suunnitelman teoreettinen pohja. Liiketoimintasuunnitelma on fiktiivinen eikä sitä ole tarkoitus toteuttaa vielä vuosiin.

Opinnäytetyössä avataan teoriaa liiketoimintasuunnitelman osa-alueista, jotka ovat strategiset ratkaisut, kilpailukeinot, asiakkaat ja taloudelliset tekijät. Nämä neljä osa-aluetta sisältävät toiminta-ajatuksen, arvot, vision, strategian, liikeidean, yritysmuodon valinnan, yrittäjän vahvuudet, tuotteet, palvelut, käytännön ratkaisut, asiakkaat, kilpailutilanteen, riskit, rahoi-tusjärjestelyt sekä kannattavuus- ja tuottolaskelmat. Opinnäytetyön toimintaympäristö on ravintola-ala.

Liiketoimintasuunnitelma luodaan palvelumuotoilua ja sen menetelmiä käyttäen. Kutakin lii-ketoimintasuunnitelman osa-aluetta kehitetään eri menetelmillä, joiden tulokset tuodaan yhteen opinnäytetyön tuotoksessa eli varsinaisessa liiketoimintasuunnitelmassa. Opinnäytetyössä käytetään palvelumuotoilua Stefan Moritzin esittämän vaihe-mallin mukaan. Menetelminä käytetään aivoriihtä, trenditutkimusta, ajatuskarttaa, palvelupolkuja, blueprintiä, 8x8, kyselyä, käyttäjäprofiileja, benchmarkingia ja SWOT-analyysiä.

Menetelmien avulla muotoutunut liiketoimintasuunnitelma kokoaa yhteen kahvila-ravintolan keskeiset käsitteet. Suunnitelmasta selviää, mitkä ovat Sagan liikeidea, kilpailukeinot ja muut oleelliset aihealueet. Suunnitelma ei sisällä rahoitus- ja kannattavuuslaskuja.

Kahvila-ravintola Sagan toiminta-ajatus on tarjota asiakkailleen herkullisia virvokkeita ja maistuvia ruokia, viihtyisässä ja ystävällisessä ympäristössä lähellä. Sagan liikeideaksi muodostui maukkaiden ja trendikkäiden kahvilatuotteiden, kuumien ja kylmien juomien, leivoksien, pienten suolaisten tuotteiden, salaattien ja keittojen tarjoaminen asiakkailleen. Sagan arvot ovat hinta-laatusuhteen tasapaino, erinomainen palvelu ja tuotteet sekä asiakas-lähtöisyys.

Kahvilan kohdeasiakkaat ovat nuoria naisia, niin opiskelijoita kuin työssäkävijöitäkin. Yritysmuoto on toiminimi. Kilpailutilanne ravintola-alalla on kova ja kilpailijoista kartoitettiin muutamia. Kilpailu- ja riskianalyysi on havainnollistettu taulukoin tuotoksessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste