Näytä suppeat kuvailutiedot

Kahvila-ravintola Sagan liiketoimintasuunnitelman muotoilu

Sassi, Liisa (2013)

dc.contributor.authorSassi, Liisa
dc.date.accessioned2014-03-18T17:41:04Z
dc.date.available2014-03-18T17:41:04Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2013112117691
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/71465
dc.description.abstractOpinnäytetyössä luodaan liiketoimintasuunnitelma opinnäytetyöntekijän omaa yritystä varten. Yritys on kahvila-ravintola Saga. Opinnäytetyön tekemisen tavoitteet ovat oppia liiketoiminnallista ajattelua liiketoimintasuunnitelman luomisen kautta ja ymmärtää suunnitelman teoreettinen pohja. Liiketoimintasuunnitelma on fiktiivinen eikä sitä ole tarkoitus toteuttaa vielä vuosiin. Opinnäytetyössä avataan teoriaa liiketoimintasuunnitelman osa-alueista, jotka ovat strategiset ratkaisut, kilpailukeinot, asiakkaat ja taloudelliset tekijät. Nämä neljä osa-aluetta sisältävät toiminta-ajatuksen, arvot, vision, strategian, liikeidean, yritysmuodon valinnan, yrittäjän vahvuudet, tuotteet, palvelut, käytännön ratkaisut, asiakkaat, kilpailutilanteen, riskit, rahoi-tusjärjestelyt sekä kannattavuus- ja tuottolaskelmat. Opinnäytetyön toimintaympäristö on ravintola-ala. Liiketoimintasuunnitelma luodaan palvelumuotoilua ja sen menetelmiä käyttäen. Kutakin lii-ketoimintasuunnitelman osa-aluetta kehitetään eri menetelmillä, joiden tulokset tuodaan yhteen opinnäytetyön tuotoksessa eli varsinaisessa liiketoimintasuunnitelmassa. Opinnäytetyössä käytetään palvelumuotoilua Stefan Moritzin esittämän vaihe-mallin mukaan. Menetelminä käytetään aivoriihtä, trenditutkimusta, ajatuskarttaa, palvelupolkuja, blueprintiä, 8x8, kyselyä, käyttäjäprofiileja, benchmarkingia ja SWOT-analyysiä. Menetelmien avulla muotoutunut liiketoimintasuunnitelma kokoaa yhteen kahvila-ravintolan keskeiset käsitteet. Suunnitelmasta selviää, mitkä ovat Sagan liikeidea, kilpailukeinot ja muut oleelliset aihealueet. Suunnitelma ei sisällä rahoitus- ja kannattavuuslaskuja. Kahvila-ravintola Sagan toiminta-ajatus on tarjota asiakkailleen herkullisia virvokkeita ja maistuvia ruokia, viihtyisässä ja ystävällisessä ympäristössä lähellä. Sagan liikeideaksi muodostui maukkaiden ja trendikkäiden kahvilatuotteiden, kuumien ja kylmien juomien, leivoksien, pienten suolaisten tuotteiden, salaattien ja keittojen tarjoaminen asiakkailleen. Sagan arvot ovat hinta-laatusuhteen tasapaino, erinomainen palvelu ja tuotteet sekä asiakas-lähtöisyys. Kahvilan kohdeasiakkaat ovat nuoria naisia, niin opiskelijoita kuin työssäkävijöitäkin. Yritysmuoto on toiminimi. Kilpailutilanne ravintola-alalla on kova ja kilpailijoista kartoitettiin muutamia. Kilpailu- ja riskianalyysi on havainnollistettu taulukoin tuotoksessa.fi
dc.language.isofin
dc.publisherLaurea-ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleKahvila-ravintola Sagan liiketoimintasuunnitelman muotoilufi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/257
dc.organizationLaurea-ammattikorkeakoulu
dc.subject.ysaravintolat
dc.subject.ysakahvilat
dc.subject.ysaliiketoimintasuunnitelmat
dc.subject.ysapalvelumuotoilu
dc.contributor.organizationLaurea-ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordKahvila-ravintola
dc.subject.keywordliiketoimintasuunnitelma
dc.subject.keywordpalvelumuotoilu
dc.subject.degreeprogramfi=Majoitus- ja ravitsemisala|sv=Inkvarterings- och kosthållsbranschen|en=Hotel and Restaurant|
dc.subject.disciplineHotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutusohjelma


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot