Suomalaisyritykset Kiinaan: mitä, miksi ja miten?
Haakana, Juulia (2014)
Haakana, Juulia
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403183285
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403183285
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on ymmärtää paremmin millainen liiketoimintaympäristö Kiina on suomalaisille yrityksille. Kiinan markkinat ovat merkittävät suomalaisille yri-tyksille ja sen vuoksi tutkimuksessa päädyttiinkin tutkimaan markkinoita tarkemmin niiden näkökulmasta. Työn tavoitteena on tuottaa hyödyllistä tietoa etenkin suomalaisi-le yrityksille Kiinan markkinoista. Markkinat eroavat monilta piirteiltään paljon suoma-laisista joten yritysten on tärkeää tutustua uuteen liiketoimintaympäristöön tarkasti en-nen päätöstä kansainvälistyä.
Teoreettisessa viitekehyksessä keskitytään Kiinaan liiketoimintaympäristönä tarkastellen yritysten syitä kansainvälistyä, kohtaamia haasteita ja tulevaisuuden näkymiä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutki-musta. Tutkimusmateriaali kerättiin haastatteluin kahdelta eri suomalaiselta yritykseltä, jotka ovat laajentaneet liiketoimintaansa Kiinaan. Haastattelukysymykset luotiin ja vas-taukset analysoitiin tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Tutkimus toteutet-tiin syyskuu 2013-tammikuu 2014 aikavälillä.
Tutkimuksessa selkeni, että Kiina on yhä edelleen suomalaisille yrityksille erittäin tärkeä markkina. Se tarjoaa yrityksille paljon mahdollisuuksia laajentaa ja parantaa liiketoimin-taa. Vaikka maan talouskasvu on hieman hidastunut ei se pelota vielä yrityksiä. Maan hintataso on vielä verrattavan alhainen ja kannattava. Tuloksissa vahvistuikin, että tämä on yksi tärkein motivaattori siirtyä Kiinaan suurien markkinoiden lisäksi. Suomalaiset yritykset kohtaavat kuitenkin paljon haasteita Kiinassa eivätkä nämä markkinat ole kai-kista helpoimmat esimerkiksi lainsäädännön ja liiketoimintakulttuurin tarjoamien haas-teiden vuoksi. Silti useat ongelmat voidaan välttää valmistautumalla hyvin etukäteen ja ottamalla selvää liiketoiminnasta Kiinassa. Tämä on todella tärkeää koska kiinalainen kauppatapa, toimintamenettelyt ja kulttuuri on hyvin erilaista kuin mihin suomalaiset yritykset ovat tottuneet kotimarkkinoillaan.
Teoreettisessa viitekehyksessä keskitytään Kiinaan liiketoimintaympäristönä tarkastellen yritysten syitä kansainvälistyä, kohtaamia haasteita ja tulevaisuuden näkymiä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutki-musta. Tutkimusmateriaali kerättiin haastatteluin kahdelta eri suomalaiselta yritykseltä, jotka ovat laajentaneet liiketoimintaansa Kiinaan. Haastattelukysymykset luotiin ja vas-taukset analysoitiin tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Tutkimus toteutet-tiin syyskuu 2013-tammikuu 2014 aikavälillä.
Tutkimuksessa selkeni, että Kiina on yhä edelleen suomalaisille yrityksille erittäin tärkeä markkina. Se tarjoaa yrityksille paljon mahdollisuuksia laajentaa ja parantaa liiketoimin-taa. Vaikka maan talouskasvu on hieman hidastunut ei se pelota vielä yrityksiä. Maan hintataso on vielä verrattavan alhainen ja kannattava. Tuloksissa vahvistuikin, että tämä on yksi tärkein motivaattori siirtyä Kiinaan suurien markkinoiden lisäksi. Suomalaiset yritykset kohtaavat kuitenkin paljon haasteita Kiinassa eivätkä nämä markkinat ole kai-kista helpoimmat esimerkiksi lainsäädännön ja liiketoimintakulttuurin tarjoamien haas-teiden vuoksi. Silti useat ongelmat voidaan välttää valmistautumalla hyvin etukäteen ja ottamalla selvää liiketoiminnasta Kiinassa. Tämä on todella tärkeää koska kiinalainen kauppatapa, toimintamenettelyt ja kulttuuri on hyvin erilaista kuin mihin suomalaiset yritykset ovat tottuneet kotimarkkinoillaan.