Sosiaalinen media Satakunnan Syöpäyhdistyksen vaikutusvälineenä
Salmi, Tiina (2014)
Salmi, Tiina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403203328
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403203328
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Satakunnan Syöpäyhdistyksen Facebook-sivustoa tukemaan yhdistyksen toimintaa. Projektin tarkoituksena oli saada aikaan vuorovaikutteista toimintaa Facebook-sivulla, lisätä yhteistoimintaa muiden yhdistysten kanssa ja käsitellä niitä asioita, jotka Satakunnan Syöpäyhdistys koki tärkeinä.
Tavoitteena oli kehittää Satakunnan Syöpäyhdistyksen henkilökunnan kanssa yhdessä ja/tai erikseen sivut, jotka tuottavat lisäarvoa yhdistyksen toiminnalle ja joista muodostuu nykyaikainen työkalu niin ammattilaisten kuin vapaaehtoisten toimintaan. Tähtäimessä oli lisätä kaverien/tykkääjien määrää ja sitä kautta löytää uusia henkilöitä vapaaehtoistoimintaan tai uusia tukihenkilöitä sekä perustaa avoin/suljettu ryhmä, joka toimisi yhdistyksen alaisuudessa. Periaatteena oli laadukkaan sisällön tuottaminen sekä tiedon jakaminen syövästä linkittämällä syöpään liittyviä kirjoituksia, blogeja, uusimpia tutkimuksia ja valokuvia toiminnasta. Tietoturva ja muut rajoitukset otettiin huomioon.
Opinnäytetyö toteutettiin projektina yhteistyössä Satakunnan Syöpäyhdistyksen kanssa. Projekti aloitettiin helmikuussa 2013 ja päätettiin marraskuussa 2013.
Projektin teoriaosuudessa käsitellään syövän synty sekä miesten ja naisten yleisimmät syöpätaudit. Työssä kerrotaan myös sosiaalisesta mediasta, sen hyödyistä ja haitoista sekä sen merkityksestä nyt ja tulevaisuudessa. Facebook-sivustoista annetaan myös osuvia esimerkkejä niin Suomesta kuin ulkomailta.
Projektin tuotoksena syntyi toimiva Facebook-profiili. Facebookin avulla markkinoitiin ja tuotiin tunnetuksi Satakunnan Syöpäyhdistyksen toimintaa sekä aktivoitiin ihmisiä osallistumaan tempauksiin kuten ”pukeudu pinkkiin” -päivään. Yhdistyksen kaverimäärä oli projektin päättyessä 524 kun se oli aloitusvaiheessa 67 henkilöä. Ensimmäinen Satakunnan Syöpäyhdistyksen alaisuudessa toimiva Facebook-ryhmä; Nuoret työikäiset syöpäpotilaat perustettiin 21.10.2013. Saavutettujen tulosten perusteella Satakunnan Syöpäyhdistys sai toiminnalleen vaikutusvälineen, jonka avulla toiminta sosiaalisessa mediassa on tarpeellista ja myös kannattavaa.
Tavoitteena oli kehittää Satakunnan Syöpäyhdistyksen henkilökunnan kanssa yhdessä ja/tai erikseen sivut, jotka tuottavat lisäarvoa yhdistyksen toiminnalle ja joista muodostuu nykyaikainen työkalu niin ammattilaisten kuin vapaaehtoisten toimintaan. Tähtäimessä oli lisätä kaverien/tykkääjien määrää ja sitä kautta löytää uusia henkilöitä vapaaehtoistoimintaan tai uusia tukihenkilöitä sekä perustaa avoin/suljettu ryhmä, joka toimisi yhdistyksen alaisuudessa. Periaatteena oli laadukkaan sisällön tuottaminen sekä tiedon jakaminen syövästä linkittämällä syöpään liittyviä kirjoituksia, blogeja, uusimpia tutkimuksia ja valokuvia toiminnasta. Tietoturva ja muut rajoitukset otettiin huomioon.
Opinnäytetyö toteutettiin projektina yhteistyössä Satakunnan Syöpäyhdistyksen kanssa. Projekti aloitettiin helmikuussa 2013 ja päätettiin marraskuussa 2013.
Projektin teoriaosuudessa käsitellään syövän synty sekä miesten ja naisten yleisimmät syöpätaudit. Työssä kerrotaan myös sosiaalisesta mediasta, sen hyödyistä ja haitoista sekä sen merkityksestä nyt ja tulevaisuudessa. Facebook-sivustoista annetaan myös osuvia esimerkkejä niin Suomesta kuin ulkomailta.
Projektin tuotoksena syntyi toimiva Facebook-profiili. Facebookin avulla markkinoitiin ja tuotiin tunnetuksi Satakunnan Syöpäyhdistyksen toimintaa sekä aktivoitiin ihmisiä osallistumaan tempauksiin kuten ”pukeudu pinkkiin” -päivään. Yhdistyksen kaverimäärä oli projektin päättyessä 524 kun se oli aloitusvaiheessa 67 henkilöä. Ensimmäinen Satakunnan Syöpäyhdistyksen alaisuudessa toimiva Facebook-ryhmä; Nuoret työikäiset syöpäpotilaat perustettiin 21.10.2013. Saavutettujen tulosten perusteella Satakunnan Syöpäyhdistys sai toiminnalleen vaikutusvälineen, jonka avulla toiminta sosiaalisessa mediassa on tarpeellista ja myös kannattavaa.