Kevyen liikenteen väylien talvihoidon yhtenäisyys keskeisimmillä reiteillä
Hinttala, Mika (2014)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403223409
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403223409
Tiivistelmä
Uuden Oulun alueella on koettu tarpeelliseksi tutkia alueen kevyen liikenteen väylien talvihoitoa tarkemmin. Työssä keskityttiin kevyen liikenteen väylien seutureiteille. Työn edetessä työhön otettiin mukaan myös alueellinen pääreitistö. Työssä keskityttiin lumien ja sohjon auraukseen, pinnan tasaukseen, liukkauden torjuntaan ja kevätharjaukseen. Päätarkastelukohde oli valtion, eli ELY-keskuksen ja Oulun kaupungin väliset talvihoitorajat. Kaupungilla ja ELY-keskuksella on omat urakka-alueensa. Työssä mukana olivat ELY-keskus, Oulun kaupunki ja Ramboll Finland Oy.
Talvihoitoa tutkittiin karttatarkasteluna ja tehtävillä maastokäynneillä. Reitistön laadinnassa käytettiin vuoden 2007 Oulun seudun kevytliikennestrategia –työtä. Kunnossapitoluokitusten ja urakka-alueiden selvittämisessä käytettiin ELY-keskuksen paikkatietoaineistoa ja Oulun kaupungin urakka-alueiden väylien kunnossapitoluokituskarttoja.
Työn myöhäisen aloitusajankohdan ja vähäisten lumisateiden takia lumien aurausten tarkastelu jäi työssä vähäiseksi. Talvihoidossa puutteita havaittiin aurauksen laadussa, pehmenevän polanteen ja urien poistossa sekä erityisesti liukkaudentorjunnassa. Myös auraamattomuus työmatkaliikenteen alkamisaikaan mennessä vaikutti olevan ongelmana. Alueelta löytyi muutama harjaamaton osuus. Harjauksessa risteykset ja suojatien päät ja keskisaarekkeet olivat ongelmakohtia. Varsinaista eroa ELY-keskuksenja kaupungin välisessä talvihoidossa ei ollut havaittavissa. Talvihoitovaatimusten osalta suurimman eroavaisuuden vaatimustasossa aiheuttavat ajoratojen luokkien II ja III alhaisemmat talvihoitovaatimukset reitillä.
Karttatasolla reitillä on tehty muutama hoitoluokka- ja reittimuutosehdotus. Alueellisen pääreitin täydentämiseksi työssä on myös annettu muutama reittiehdotus. Joissakin paikoissa lisäksi kevyen liikenteen väylillä aurausviitoitus voisi olla aiheellista ohiauraamisen estämiseksi. Työn tilaajan ja urakoitsijan yhteistyön toimivuuden kannalta pitkät urakkasopimukset ovat lyhyitä parempi vaihtoehto.
Talvihoitoa tutkittiin karttatarkasteluna ja tehtävillä maastokäynneillä. Reitistön laadinnassa käytettiin vuoden 2007 Oulun seudun kevytliikennestrategia –työtä. Kunnossapitoluokitusten ja urakka-alueiden selvittämisessä käytettiin ELY-keskuksen paikkatietoaineistoa ja Oulun kaupungin urakka-alueiden väylien kunnossapitoluokituskarttoja.
Työn myöhäisen aloitusajankohdan ja vähäisten lumisateiden takia lumien aurausten tarkastelu jäi työssä vähäiseksi. Talvihoidossa puutteita havaittiin aurauksen laadussa, pehmenevän polanteen ja urien poistossa sekä erityisesti liukkaudentorjunnassa. Myös auraamattomuus työmatkaliikenteen alkamisaikaan mennessä vaikutti olevan ongelmana. Alueelta löytyi muutama harjaamaton osuus. Harjauksessa risteykset ja suojatien päät ja keskisaarekkeet olivat ongelmakohtia. Varsinaista eroa ELY-keskuksenja kaupungin välisessä talvihoidossa ei ollut havaittavissa. Talvihoitovaatimusten osalta suurimman eroavaisuuden vaatimustasossa aiheuttavat ajoratojen luokkien II ja III alhaisemmat talvihoitovaatimukset reitillä.
Karttatasolla reitillä on tehty muutama hoitoluokka- ja reittimuutosehdotus. Alueellisen pääreitin täydentämiseksi työssä on myös annettu muutama reittiehdotus. Joissakin paikoissa lisäksi kevyen liikenteen väylillä aurausviitoitus voisi olla aiheellista ohiauraamisen estämiseksi. Työn tilaajan ja urakoitsijan yhteistyön toimivuuden kannalta pitkät urakkasopimukset ovat lyhyitä parempi vaihtoehto.