dc.contributor.author | Ehrnrooth, Joona | |
dc.date.accessioned | 2014-03-24T08:09:10Z | |
dc.date.available | 2014-03-24T08:09:10Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-201403173256 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/71579 | |
dc.description.abstract | Työn tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa muunnossähköautoon logiikka, joka toimisi auton keskustietokoneena. Logiikka yhdistetään käyttöliittymään, jonka avulla kuljettaja voi seurata ja hallita auton eri järjestelmien tilaa. Tärkeimpänä tavoitteena oli saada sekä käyttöliittymä että ajotuntuma sellaiseksi, että maallikko pystyy ajamaan autolla ongelmitta. Tavoitteena oli myös tutkia manuaalivaihdelaatikon automatisoinnin vaikutusta kulutukseen.
Automatiikalle asetettujen vaatimuksien pohjalta tutkittiin sopivaa keskusyksikköä automaation toteutukseen. Laitteiden valinnan jälkeen suunniteltiin komponenttien sijainnit ja johtoreitit, jonka jälkeen
seurasi käytännön osuus.
Työn tuloksena autoon saatiin rakennettua automatiikka ja käyttöliittymä. Vaihdelaatikon automatisoinnista rakennettiin ensimmäinen prototyyppi, joka vaatii vielä jatkokehittelyä. Tutkimustuloksia manuaalivaihdelaatikon automatisoinnin tuomista hyödyistä ei tämän johdosta saatu. | fi |
dc.description.abstract | The purpose of this thesis was to design and build an automation system and a user interface to an electric vehicle conversion. The Automation was done with a programmable logic controller (PLC). The PLC gathers information from the sensors, then processes the data and sends it forward to the motor controller and to the touch panel. With the touch panel the driver can monitor and manage the variables located in the PLC.
The first task was to do some research to understand what the minimum I/O -requirements of the automation were. The PLC was selected from the base of the research. After selecting the right PLC and UI for the automation, the planning of the positions and the wiring routes could be done. When the planning was ready, the designs could be put into action.
The target of this thesis was achieved. As a result, the automation system is now functioning and installed to the conversion car. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Mikkelin ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | eCelica-muunnossähköauto : Automatiikka ja käyttöliittymä | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/2086 | |
dc.organization | Mikkelin ammattikorkeakoulu | |
dc.contributor.organization | Mikkelin ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | sähköautot | |
dc.subject.keyword | automaatiojärjestelmät | |
dc.subject.keyword | elektroniikka | |
dc.subject.keyword | voimansiirto | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Sähkötekniikka|sv=Elektroteknik|en=Electrical Engineering| | |
dc.subject.discipline | Sähkötekniikan koulutusohjelma | |