Kasvitautien torjunta-aineiden käyttöselvitys Kymenlaaksossa
Lassi, Juho (2014)
Lassi, Juho
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403243429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403243429
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kasvitautien torjunta-aineiden käyttöä ja markkinointia Kymenlaakson alueella. Tuloksia voidaan hyödyntää kasvinsuojeluaineiden markkinoinnin kehittämisessä ja tarkentamisessa.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kymenlaakson Agrimarket Oy. Käyttöselvitys toteutettiin kyselytutkimuksena rajatulle määrälle Kymenlaakson Agrimarketin tiliasiakkaista kesäkuussa 2013.
Teoriaosio koostuu yleisimpien Suomessa esiintyvien viljakasvien kasvitautien esittelystä sekä kasvitautien torjunta-aineiden toimintaperiaatteiden ja käytön esittelystä. Kasvitautien torjunta-aineiden myyntiä ja markkinointia tarkastellaan myös havainnollistavin esimerkein.
Kyselytutkimuksessa tiedusteltiin tiliasiakkaiden käyttökokemuksia ja ostokäyttäytymistä kasvitautien torjunta-aineiden osalta, ja niitä verrataan muihin saatuihin tietoihin. Kyselytutkimuksessa saatujen tietojen perusteella voidaan tehdä johtopäätöksiä mm. siitä mitkä tekijät vaikuttavat kasvitautien torjuntapäätöksen tekoon. Näitä tietoja voidaan käyttää hyväksi mm. tuotteiden markkinoinnissa.
Kyselytutkimuksen tulosten perusteella nuoret, alle 35-vuotiaat viljelijät torjuivat kasvitauteja aktiivisemmin torjunta-aineilla kuin heitä vanhemmat viljelijät. Päätuotantosuunta vaikutti merkittävästi torjunta-aineiden käyttöön. Viljelijät pitivät maatalouskauppojen myyjiä tärkeänä tietolähteenä kasvinsuojeluaineista ja myyjät ovat tärkeässä roolissa valmisteiden markkinoinnissa.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kymenlaakson Agrimarket Oy. Käyttöselvitys toteutettiin kyselytutkimuksena rajatulle määrälle Kymenlaakson Agrimarketin tiliasiakkaista kesäkuussa 2013.
Teoriaosio koostuu yleisimpien Suomessa esiintyvien viljakasvien kasvitautien esittelystä sekä kasvitautien torjunta-aineiden toimintaperiaatteiden ja käytön esittelystä. Kasvitautien torjunta-aineiden myyntiä ja markkinointia tarkastellaan myös havainnollistavin esimerkein.
Kyselytutkimuksessa tiedusteltiin tiliasiakkaiden käyttökokemuksia ja ostokäyttäytymistä kasvitautien torjunta-aineiden osalta, ja niitä verrataan muihin saatuihin tietoihin. Kyselytutkimuksessa saatujen tietojen perusteella voidaan tehdä johtopäätöksiä mm. siitä mitkä tekijät vaikuttavat kasvitautien torjuntapäätöksen tekoon. Näitä tietoja voidaan käyttää hyväksi mm. tuotteiden markkinoinnissa.
Kyselytutkimuksen tulosten perusteella nuoret, alle 35-vuotiaat viljelijät torjuivat kasvitauteja aktiivisemmin torjunta-aineilla kuin heitä vanhemmat viljelijät. Päätuotantosuunta vaikutti merkittävästi torjunta-aineiden käyttöön. Viljelijät pitivät maatalouskauppojen myyjiä tärkeänä tietolähteenä kasvinsuojeluaineista ja myyjät ovat tärkeässä roolissa valmisteiden markkinoinnissa.