Vuorohoitolasten hyvinvointi : liianko monta muuttuvaa tekijää?
Tammisto, Mari (2007)
Tammisto, Mari
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2007
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200809263278
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200809263278
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia vuorohoidossa olevien lasten hyvinvoinnin tilaa. Opinnäytetyöni oli laadullinen tutkimus ja sillä oli kaksi tarkoitusta. Selvittää vuorohoitolasten tämänhetkisen hyvinvoinnin tilaa ja hyvinvoinnin tuottamisessa ilmeneviä ongelmia. Opinnäytetyön otos oli pieni, joten työn tarkoitus ei ollut saada yleistettäviä tuloksia, vaan kartoittaa lasten hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Tietoa vuorohoitolasten hyvinvoinnista keräsin työntekijöille tarkoitetulla kyselyllä. Kysely sisälsi sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Kyselyn tarkoituksena oli kartoittaa jo tiedossa olevien lasten hyvinvointiin vaikuttavien osa-alueiden ilmentymistä sekä saada esille nimenomaan vuorohoidossa esiintyviä hyvinvoinnin tuottamiseen liittyviä erityispiirteitä. Opinnäytetyöni rakentui teoriaosasta ja tutkimusosasta. Teoriaosassa käsittelin vuorohoitoa osana päivähoitojärjestelmää ja lasten hyvinvointia Erik Allardtin hyvinvointiteoriaa mukaillen. Tutkimusosa rakentuu kyselyn vastausten tarkastelusta ja tulkinnasta. Tutkimustuloksissa selvisi, että vuorohoitolapset voivat pääasiassa hyvin. Hyvinvoinnissa oli kuitenkin nähtävissä tiettyjä osa-alueita, jotka ovat heikommin toteutuneita. Myös tiettyjä vuorohoidolle ominaisia ongelmia tuli esiin tutkimustuloksissa. Suurimpina ongelmina vuorohoitolasten hyvinvoinnin kannalta olivat liian pitkät tai hankalat hoitoajat, resurssipula ja vanhemmuudessa esiintyvät vaikeudet. Vuorohoito on ajankohtainen asia päivähoidossa ja sitä tulee kehittää, sillä se on hoitomuotona tullut yhteiskuntaamme jäädäkseen. Yhä useampi vanhempi tekee vuorotöitä, joka tarkoittaa vuorohoidon lisääntyvää tarvetta. Näin ollen vuorohoitoon on suunnattava yhä enemmän resursseja ja kehitystoimenpiteitä.