"Inhimillisyyttä niinku lisää" : Huumeiden käyttäjien kokemuksia palvelujärjestelmästä
Jukka, Ulla; Kukkonen, Anne (2010)
Jukka, Ulla
Kukkonen, Anne
Hämeen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001291743
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001291743
Tiivistelmä
Huumeiden käyttäjien koko palvelujärjestelmään kohdistamia toiveita ja näkemyksiä on tutkittu vähän, joten opinnäytetyössä haluttiin tuoda huumeiden käyttäjien ääntä kuuluviin. Työelämäyhteytenä oli Mainiemen Kuntoutumiskeskus. Opinnäytetyön teoreettisina lähtökohtina käytettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja aikaisempia tutkimuksia. Tutkimusmenetelmänä käytettiin ryhmämuotoista teemahaastattelua. Tutkimus osoitti, että palvelujärjestelmässä on paljon kynnyksiä, jotka osaltaan aiheuttavat toistuvaa asiakkuutta ja vaikeuttavat monella tapaa huumeiden käyttäjien kuntoutumista. Päihdepalveluihin pääsy on vaikeutunut ja asiakkaat kohtaavat palvelujärjestelmän sisällä syyllistäviä ja torjuvia asenteita. Tutkimuksen mukaan hoito- ja kuntoutusjaksot koettiin usein liian lyhyiksi, jolloin ne eivät tarpeeksi tukeneet huumeiden käyttäjien kuntoutumista. Tutkimus osoitti, että huumeiden käyttäjien ääntä ei palvelujärjestelmässä ole kuunneltu riittävästi. Tutkimuksen tuloksina ilmeni, että päihdetyöhön kaivataan lisää inhimillisyyttä ja asiakaslähtöistä kohtaamista. Huumeiden käyttäjien mielestä laadukkaassa palvelujärjestelmässä käyttäjä tulisi kohdata ihmisenä ja yksilönä eikä pelkästään narkomaanina. Tutkimuksessa selvisi, että asiakkaan ja työntekijän välinen vuorovaikutussuhde nähtiin erittäin merkityksellisenä asiana. Asiakkaan ja työntekijän välinen dialoginen vuoropuhelu on edellytys onnistuneelle asiakastyölle. Huumeiden käyttäjien omaa asiantuntemusta tulisi enemmän hyödyntää päihdepalveluja kehitettäessä.