Erilaiset sisarukset : Tapaustutkimus kahden sisaruksen sosiokulttuurisesta todellisuudesta perheessä jossa on erityislapsi
Ilomäki, Lotta; Mäensivu, Riina (2010)
Ilomäki, Lotta
Mäensivu, Riina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001281689
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001281689
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Hymy ry:n kanssa, jonka kautta saatiin perhe, josta tutkimuksessa on kyse. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, minkälaisia kokemuksia siskon tai veljen vammaisuus herättää erityislasten sisaruksissa sekä millaiseksi lapset kuvailevat sosiokulttuurisen todellisuutensa.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä käytettiin tapaustutkimusta ja sisällön analyysiä. Opinnäytetyön tutkimus oli laadullinen tutkimus ja aineisto kerättiin haastattelemalla erityislapsen sisaruksia ja äitiä avoimen- ja teemahaastattelun keinoin, sekä osallistuvaa havainnointia käyttäen. Tutkimuksen aineisto kerättiin viiden toimintakerran aikana, johon osallistui tutkimusperheen kaksi erityislapsen sisarusta.
Tutkimuksen tulokseksi saatiin, että erityislapsen sisarukset eivät koe olevansa erilaisia muihin lapsiin verrattuna, tosin heitä rajoittavat tietyt toimintamallit erityissisaruksen vuoksi. Lapset kokivat toiminnan erittäin positiiviseksi ajanvietteeksi ja lapset saivat erityistä huomiota ilman kehityshäiriöistä sisarustaan.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä käytettiin tapaustutkimusta ja sisällön analyysiä. Opinnäytetyön tutkimus oli laadullinen tutkimus ja aineisto kerättiin haastattelemalla erityislapsen sisaruksia ja äitiä avoimen- ja teemahaastattelun keinoin, sekä osallistuvaa havainnointia käyttäen. Tutkimuksen aineisto kerättiin viiden toimintakerran aikana, johon osallistui tutkimusperheen kaksi erityislapsen sisarusta.
Tutkimuksen tulokseksi saatiin, että erityislapsen sisarukset eivät koe olevansa erilaisia muihin lapsiin verrattuna, tosin heitä rajoittavat tietyt toimintamallit erityissisaruksen vuoksi. Lapset kokivat toiminnan erittäin positiiviseksi ajanvietteeksi ja lapset saivat erityistä huomiota ilman kehityshäiriöistä sisarustaan.