TEPA-TERVEYSPAJA : Toiminnallinen projekti Mäntykankaan alakoulun 6-luokkalaisille
Passoja, Elina; Löytynoja, Riikka; Häkkilä, Elisa (2014)
Passoja, Elina
Löytynoja, Riikka
Häkkilä, Elisa
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403273599
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403273599
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena projektina Mäntykankaan alakoulun kanssa. Projektin tarkoituksena oli järjestää terveyteen liittyviä oppitunteja Mäntykankaan alakoulun 6-luokkalaisille oppilaille yhdessä koulun kanssa koulun toiveiden mukaisesti. Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää lasten tietämystä ja taitoja terveydestä ja ensiavusta toiminnallisten työpajojen avulla. Lisäksi tavoitteena oli tekijöiden ammatillinen kasvu, uusien taitojen oppiminen ja koulussa opittujen käytännön taitojen hyödyntäminen.
Projektiin kuului terveyspajojen ja niihin liittyvien materiaalien suunnittelu, käytännön toteutus ja loppuarviointi. Terveyspajat koostuivat kolmesta eri teemasta: ravitsemuksesta, internetin käytöstä ja internet-kiusaamisesta sekä tapaturmien ennaltaehkäisystä ja ensiavusta. Teemat nousivat Mäntykankaan koulun terveydenhoitajan ja 6-luokan opettajien kokemasta tarpeesta. Näiden teemojen pohjalta syntyi kolme 90 minuutin mittaista terveyspajaa, joista jokainen järjestettiin kaksi kertaa. Kuudennen luokan oppilaat jaettiin kahteen ryhmään, jotta jokainen pystyi osallistumaan terveyspajoihin.
Pajojen laatua arvioitiin oppilailta kirjallisesti kerätyllä palautteella, joka oli merkittävin arviointitekijä projektissa. Palautteista kävi ilmi, että mielekkäintä työpajoissa oli käytännön osuudet ja itse tekeminen. Palautetta saatiin myös suullisesti luokkien opettajilta. Opettajien antamasta palautteesta nousi esille pajojen aiheiden ajankohtaisuus ja tärkeys, sekä oppilaiden innostaminen käytännön harjoitteiden kautta. Palautteiden pohjalta voitiin tehdä tulkinta, että pajat olivat hyödyllisiä ja opettavaisia, ja projektille asetetut tavoitteet saavutettiin.
Projektiin kuului terveyspajojen ja niihin liittyvien materiaalien suunnittelu, käytännön toteutus ja loppuarviointi. Terveyspajat koostuivat kolmesta eri teemasta: ravitsemuksesta, internetin käytöstä ja internet-kiusaamisesta sekä tapaturmien ennaltaehkäisystä ja ensiavusta. Teemat nousivat Mäntykankaan koulun terveydenhoitajan ja 6-luokan opettajien kokemasta tarpeesta. Näiden teemojen pohjalta syntyi kolme 90 minuutin mittaista terveyspajaa, joista jokainen järjestettiin kaksi kertaa. Kuudennen luokan oppilaat jaettiin kahteen ryhmään, jotta jokainen pystyi osallistumaan terveyspajoihin.
Pajojen laatua arvioitiin oppilailta kirjallisesti kerätyllä palautteella, joka oli merkittävin arviointitekijä projektissa. Palautteista kävi ilmi, että mielekkäintä työpajoissa oli käytännön osuudet ja itse tekeminen. Palautetta saatiin myös suullisesti luokkien opettajilta. Opettajien antamasta palautteesta nousi esille pajojen aiheiden ajankohtaisuus ja tärkeys, sekä oppilaiden innostaminen käytännön harjoitteiden kautta. Palautteiden pohjalta voitiin tehdä tulkinta, että pajat olivat hyödyllisiä ja opettavaisia, ja projektille asetetut tavoitteet saavutettiin.