Näytä suppeat kuvailutiedot

Pienryhmätoiminnan käynnistäminen päiväkodin toimintaympäristössä : Havaitut vaikutukset lapsiryhmässä lapsen ja henkilökunnan näkökulmasta

Nieminen, Anna-Kaisa (2014)

dc.contributor.authorNieminen, Anna-Kaisa
dc.date.accessioned2014-03-28T10:29:12Z
dc.date.available2014-03-28T10:29:12Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-201403273605
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/71759
dc.description.abstractTutkimusprojektissa selvitettiin pienryhmätoiminnan vaikutuksia lapsiryhmässä sekä lapsen että työntekijän näkökulmasta. Samalla käynnistettiin lasten pienryhmätoimintaa Pähkinäpensaan päiväkodin kahdessa lapsiryhmässä. Tutkimuksen yksi keskeisimmistä tavoitteista oli kerätä tutkimustiedon lisäksi käytännön kokemustietoa pienryhmätoiminnasta tutkimusprojektin aikana. Tämän pohjalta pienryhmätoiminta työskentelytapana toivottiin laajenevan yksikkömme kaikkiin lapsiryhmiin. Tutkimusprojektista saadut tulokset ja aineisto on käytettävissä myös muissa päiväkodeissa jotka suunnittelevat tai käynnistävät lasten pienryhmätoimintaa. Tämän päivän päiväkoti ryhmät ovat lapsilukumäärältään verrattain suuria. Melutaso ja usein koettu lapsiryhmän levottomuus nähdään yhdeksi kuormittavuustekijäksi niin lapsille kuin ryhmän työntekijöillekin. Valtakunnan tasolla näihin ongelmiin on pyritty vaikuttamaan ja pienryhmätoiminta on useissa päiväkodeissa jo valittu toimintalinja. Tutkimusprojektia toteutettiin Laitilan kaupungin Pähkinäpensaan päiväkodissa kahden toimikauden ajan 2009–2012. Ensimmäinen toimintakausi keskittyi ensisijaisesti tutkimusprojektin suunnitteluun ja koko henkilökunnan koulutukseen. Tämän jälkeen valittiin kaksi pilottiryhmää pienryhmätoiminnan kokeilua varten. Toisen toimikauden ajan pilottiryhmät suunnittelivat ja toteuttivat pienryhmätoimintaa lapsiryhmissään. Tutkimusprojektissa edettiin toimintatutkimuksen viitekehyksessä jossa vuorottelivat suunnittelu, toiminta, tehdyt muutokset, työskentelyn havainnointi ja reflektointi. Työskentelystä kerättiin tutkimusaineistoa, jonka pohjalta esitettiin havainnot vaikutuksista lapsiryhmän toimintaan ja henkilökunnan työskentelytapoihin. Tarkastelujakson jälkeen pienryhmätoiminta siirtyi tavoitteen mukaisesti päiväkodin muihin lapsiryhmiin. Esimiestason sitoutumisella ja pilottityöskentelyyn osallistuneiden työntekijöiden käytännön osaamisen tuloksena pienryhmätoiminta muotoutui osaksi Pähkinäpensaan päiväkodin varhaiskasvatuksen toimintalinjaa.fi
dc.description.abstractINITIATING OF SMALL CHILD GROUP ACTIVITIES IN A DAYCARE ENVIRONMENT Observed influences on child and personnel perspective Nieminen, Anna-Kaisa Satakunta University of Applied Sciences Degree Programme in Social Services June 2014 Supervisor: Kumpulainen, Pasi Number of pages: 87 Appendices: 17 Keywords: early childhood education, daycare, small group activities, action re-search. ____________________________________________________________________ Influences for working with small child groups were studied in this research project from the viewpoints of personnel and the children. Simultaneously new working methods were initiated by forming two small child groups in the Pähkinäpensas day-care unit. The main aim of the research was to collect new knowledge and practical information on working in small child groups. The research also promoted forming new small child groups in the Pähkinäpensas daycare. The results of this study are also applicable to similar day care units elsewhere – if they are interested in enhancement of working methods by adopting small child groups. Normally groups are large in today’s daycare environment. Excessive noise and anxiousness causes extra work for the children as for personnel in their daily tasks. Nationally these problems have been addressed. Smaller child groups are already the chosen solution in many daycare units. This research project was carried out in the Pähkinäpensas daycare in the municipality of Laitila during two operating periods over the years 2009-2012. In the first operating period the focus was on planning and in the training of daycare personnel. After the first period two pilot groups were selected and during the second period the selected groups planned and performed work within small children groups. The research project was carried out in accordance with the principles of the activity research framework. The research advanced by performing planning, action, change, observation and reflection process steps respectively. Observations on influences to the activities of the small child groups and the personnel were presented based on collected research data. After the research period small child groups were formed and new working methods implemented also to other units in the Pähkinäpensas in accordance with the research goals. Working in small child groups was adopted as a new working method as a result of management’s commitment and by the gained knowledge of the personnel.en
dc.language.isofin
dc.publisherSatakunnan ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.subjectvarhaiskasvatus
dc.subjectpäiväkodit
dc.subjectpienryhmät
dc.subjecttoimintatutkimus
dc.titlePienryhmätoiminnan käynnistäminen päiväkodin toimintaympäristössä : Havaitut vaikutukset lapsiryhmässä lapsen ja henkilökunnan näkökulmastafi
dc.type.ontasotfi=Ylempi AMK-opinnäytetyö|sv=Högre YH-examensarbete|en=Master's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/12371
dc.organizationSatakunnan ammattikorkeakoulu
dc.contributor.organizationSatakunnan ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordvarhaiskasvatus
dc.subject.keywordpäiväkoti
dc.subject.keywordpienryhmätoiminta
dc.subject.keywordtoimintatutkimus
dc.subject.degreeprogramfi=Sosiaaliala|sv=Sociala området|en=Social Sciences|
dc.subject.disciplineSosiaaliala, Ylempi AMK


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot