Kunnossapitoasentajakoulutuksen opiskelijoiden ja työnantajien kokemuksia työssäoppimisesta
Teinonen, Jorma (2014)
Teinonen, Jorma
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403313696
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403313696
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoite oli kartoittaa miten kunnossapitoasentajakoulutus ja työssäoppimisjakso vastaa työelämän vaatimuksia. Tarkoituksena on perehtyä ensin automaatiotekniikan ja kunnossapidon koulutusohjelman kunnossapitoasentaja (20 ov), ammattitutkintovaatimuksiin ja arvioida miten oppilaitoksessa toteutetut lähiopetustunnit vastaavat työelämän tarpeita.
Kehittämishankkeessa tuodaan esille kunnossapitokoulutuksen opetuksen toteutumista käytännössä, koska koulutuksen opetuksen osaalueiden osuutta ollaan oppilaitoksessa vähennetty. Lisäksi kartoitettiin kyselyllä oppilaitoksen työssäoppimispaikkojen työnantajien näkemyksiä (N=15) työssäoppimisjaksojen toimivuudesta ja niiden kehittämisestä. Vastaavasti myös kolmannen vuosikurssin opiskelijoilta (N=8) tiedusteltiin, miten he ovat kokeneet kunnossapitoasen-tajakoulutuksen ja työssäoppimisjaksot opiskelun aikana.
Kyselyiden tulosten perusteella voidaan todeta, että kunnossapitoasentajakoulutuksessa tulisi lisätä yhteistyötä työnantajien kanssa sekä kehittää työssäoppimisjakson toteutumista heidän kanssaan. Opiskelijat ovat kokeneet merkittävänä oppimiskokemuksena työssäoppimisjaksot ammatillisen identiteetin kasvun kannalta. He toivat esille näkemyksensä ja mielipiteensä kunnossapitokoulutuksen opetuksen sisällöstä. Pääasiassa opetus oli hyvää ja asiallista mutta työpainotteisuutta olisi heidän mielestään lisättävä, kuten hitsausta, koneistusta, kunnossapito harjoitustöitä enemmän ja hydrauliikkan voisi käydä läpi syvällisemmin.
Kehittämishankkeessa tuodaan esille kunnossapitokoulutuksen opetuksen toteutumista käytännössä, koska koulutuksen opetuksen osaalueiden osuutta ollaan oppilaitoksessa vähennetty. Lisäksi kartoitettiin kyselyllä oppilaitoksen työssäoppimispaikkojen työnantajien näkemyksiä (N=15) työssäoppimisjaksojen toimivuudesta ja niiden kehittämisestä. Vastaavasti myös kolmannen vuosikurssin opiskelijoilta (N=8) tiedusteltiin, miten he ovat kokeneet kunnossapitoasen-tajakoulutuksen ja työssäoppimisjaksot opiskelun aikana.
Kyselyiden tulosten perusteella voidaan todeta, että kunnossapitoasentajakoulutuksessa tulisi lisätä yhteistyötä työnantajien kanssa sekä kehittää työssäoppimisjakson toteutumista heidän kanssaan. Opiskelijat ovat kokeneet merkittävänä oppimiskokemuksena työssäoppimisjaksot ammatillisen identiteetin kasvun kannalta. He toivat esille näkemyksensä ja mielipiteensä kunnossapitokoulutuksen opetuksen sisällöstä. Pääasiassa opetus oli hyvää ja asiallista mutta työpainotteisuutta olisi heidän mielestään lisättävä, kuten hitsausta, koneistusta, kunnossapito harjoitustöitä enemmän ja hydrauliikkan voisi käydä läpi syvällisemmin.