Liikunta sosiaalisen vahvistamisen tukena : Nuotta-valmennusjakson kehittäminen Nuorisokeskus Anjalassa
Söyring-Holmén, Jenna (2014)
Söyring-Holmén, Jenna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404013754
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404013754
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Nuorisokeskus Anjalassa järjestettävää Nuotta-valmennusta liikunnan näkökulmasta. Tämän produktityyppisen työn tarkoi-tuksena oli lisätä jaksoille liikuntaa sekä pohtia ja tutkia millainen liikunta olisi hyväksi sosiaalisen vahvistamisen tukena. Tavoitteena oli tehdä jaksoille liikunnan toimintamalli sekä sitä tukemaan ohjaajan opas.
Työ tehtiin Nuorisokeskus Anjalaan, joka on yksi kymmenestä valtakunnallisesta nuori-sokeskuksesta. Nuorisokeskusten toimintaa tukee ja valvoo opetus- ja kulttuuriministe-riö. Keskukset ovat yleishyödyllisiä toimijoita sekä kaikille avoimia. Tämä työ kohdentui Anjalassa järjestettävään Nuotta-valmennukseen. Nuotta-valmennus on suunnattu 13–28-vuotiaille syrjäytymisvaarassa oleville nuorille. Jaksojen tavoitteena on vahvistaa nuoren arkea sekä hyödyllisten taitojen kehittäminen, joita nuori tarvitsee tulevaisuu-dessa.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi ohjaajan opas ”Liikunta sosiaalisen vahvistamisen tukena” Nuorisokeskus Anjalaan jaksojen ohjaajille. Opas koostuu kahdesta kokonai-suudesta, liikuntalajikokeilusta sekä terveelliset elämäntavat luentomateriaalista. Ter-veelliset elämäntavat luennoista tässä työssä suunniteltiin kolme luentokokonaisuutta aiheesta liikunta. Luennot suunniteltiin nuorilähtöisiksi, joissa nuoret pääsevät pohti-maan omaa liikuntakäyttäytymistään sekä selvittämään heille tärkeitä asioita liikunnasta tulevaisuuttaan varten. Liikuntalajikokeiluihin valittiin 25 eri liikuntalajia. Molempiin kokonaisuuksiin on tarkoituksena, että jaksoille osallistuvat nuoret pääsevät itse vaikut-tamaan ohjelmavalintoihinsa.
Tämän työn pohjalta on tarkoituksena tulevaisuudessa kehittää jaksoa vielä enemmän tavoitteiden suuntaan. Esimerkiksi toiminnallisia luentoja tullaan kehittämään lisää sekä pohtimaan, voisiko nuorten osallisuutta vielä enemmän jaksolla lisätä.
Työ tehtiin Nuorisokeskus Anjalaan, joka on yksi kymmenestä valtakunnallisesta nuori-sokeskuksesta. Nuorisokeskusten toimintaa tukee ja valvoo opetus- ja kulttuuriministe-riö. Keskukset ovat yleishyödyllisiä toimijoita sekä kaikille avoimia. Tämä työ kohdentui Anjalassa järjestettävään Nuotta-valmennukseen. Nuotta-valmennus on suunnattu 13–28-vuotiaille syrjäytymisvaarassa oleville nuorille. Jaksojen tavoitteena on vahvistaa nuoren arkea sekä hyödyllisten taitojen kehittäminen, joita nuori tarvitsee tulevaisuu-dessa.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi ohjaajan opas ”Liikunta sosiaalisen vahvistamisen tukena” Nuorisokeskus Anjalaan jaksojen ohjaajille. Opas koostuu kahdesta kokonai-suudesta, liikuntalajikokeilusta sekä terveelliset elämäntavat luentomateriaalista. Ter-veelliset elämäntavat luennoista tässä työssä suunniteltiin kolme luentokokonaisuutta aiheesta liikunta. Luennot suunniteltiin nuorilähtöisiksi, joissa nuoret pääsevät pohti-maan omaa liikuntakäyttäytymistään sekä selvittämään heille tärkeitä asioita liikunnasta tulevaisuuttaan varten. Liikuntalajikokeiluihin valittiin 25 eri liikuntalajia. Molempiin kokonaisuuksiin on tarkoituksena, että jaksoille osallistuvat nuoret pääsevät itse vaikut-tamaan ohjelmavalintoihinsa.
Tämän työn pohjalta on tarkoituksena tulevaisuudessa kehittää jaksoa vielä enemmän tavoitteiden suuntaan. Esimerkiksi toiminnallisia luentoja tullaan kehittämään lisää sekä pohtimaan, voisiko nuorten osallisuutta vielä enemmän jaksolla lisätä.