Produktkort som stöd i destinationsutveckling
Samanen, Kajsa (2014)
Samanen, Kajsa
Yrkeshögskolan Novia
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403273604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403273604
Tiivistelmä
Syftet med mitt slutarbete var att skapa produktkort för Jakobstads turistbyrå och utifrån dessa göra en analys av turismutbudet i Jakobstad. Produktkorten ska fungera som ett informativt register för turistbyrån och finns på en databas på byrån. Produktkorten går att uppdatera när som helst och fungerar således som ett fortlöpande register. Tiina Pelkonen på Jakobstads turistbyrå har fungerat som min uppdragsgivare och således behandlar också ett kapitel om Jakobstads turistbyrås historia, verksamhet, uppgifter, statistik (besökarantal) samt byråns framtidsplaner.
I teoridelen i detta slutarbete behandlas turismnäringen i Finland och de huvudsakliga turismaktörerna. Dessutom redogör jag för turismklustret och dess olika delar som omfattar alla turismaktörer i Finland. I och med att jag redogör för turismklustret är det lättare att förstå hur turismen i Finland är uppbyggd. De företag jag har kontaktat är lätta att kategorisera inom turismklustret efter en redogörelse av klustret. Eftersom jag var anställd på utvecklingsavdelningen och fick fria händer att skapa ett nytt, fungerande register för turistbyrån läste jag också in mig på destinationsutveckling. Destinationsutveckling är ett mycket brett ämne och jag valde att avgränsa mig till bland annat turismpolicy, ett exempel på hur en utvecklingsplan kan göras och marknadsföring av en destination.
Jag skapade det informativa registret under sommarmånaderna år 2013. Under min process hade jag fria händer och jag planerade produktkorten på mitt eget sätt. Till en början hade jag tänkt att produktkorten skulle finnas i något slags registerprogram, men eftersom turistbyrån inte hade tillgång till ett sådant fick jag tänka om och skapade istället en mapp med alla företag i respektive kategori på byråns gemensamma hårdskiva. Utifrån mina produktkort och en intervju med turistchef Tiina Pelkonen gjorde jag sedan en SWOT-analys av turismutbudet i Jakobstad och en sammanfattning av utvecklingsmöjligheter för Jakobstad. Jakobstad är, som många andra småstäder, en sommarstad som borde satsa mera på åretruntturism. Ifall samarbetet mellan de närliggande kommunerna blev ännu bättre skulle också förbindelserna till och från Jakobstad kunna utvecklas och det skulle bli lättare att besöka staden. Om Jakobstad utökade antalet bäddplatser för turister skulle det kunna ordnas större evenemang och eftersom staden redan har ett så bra rykte som kultur- och musikstad vore det inte helt omöjligt att stora artister skulle kunna besöka staden. Att staden är tvåspråkig har också sina fördelar och de flesta evenemangen går på både finska och svenska. Tack vare det nya skolkampuset i staden, Campus Allegro, har Jakobstad fått nya utbildningar, speciellt inom musik och det visuella men också det pedagogiska, och studerande vilket ökar stadens utbud på både musik- och konstfronten. The purpose of this bachelor’s thesis was to create, for the tourist office in Jakobstad, an informative registry of tourism companies in Jakobstad. The client to my thesis was tourism manager Tiina Pelkonen at Jakobstad’s tourist office. The methods used in this thesis were reading literature discussing destination development and in order to understand the tourism industry in Finland I presented the Finnish tourism cluster which clearly shows how the industry works.
In order to collect companies’ information I created forms which I called product cards. The name product cards may sound misleading since tourism is often seen as a service rather than a product. The form varied according to the type of enterprise. The forms could be filled in manually or electronically but to get the in-depth overall picture I visited the companies as well. I found it very easy to cooperate with the companies and in the summer of 2013 I cooperated with approximately 50 different companies.
The product cards will function as an ongoing informative register that can be edited at any time. They can also be used as support when developing a destination.
I teoridelen i detta slutarbete behandlas turismnäringen i Finland och de huvudsakliga turismaktörerna. Dessutom redogör jag för turismklustret och dess olika delar som omfattar alla turismaktörer i Finland. I och med att jag redogör för turismklustret är det lättare att förstå hur turismen i Finland är uppbyggd. De företag jag har kontaktat är lätta att kategorisera inom turismklustret efter en redogörelse av klustret. Eftersom jag var anställd på utvecklingsavdelningen och fick fria händer att skapa ett nytt, fungerande register för turistbyrån läste jag också in mig på destinationsutveckling. Destinationsutveckling är ett mycket brett ämne och jag valde att avgränsa mig till bland annat turismpolicy, ett exempel på hur en utvecklingsplan kan göras och marknadsföring av en destination.
Jag skapade det informativa registret under sommarmånaderna år 2013. Under min process hade jag fria händer och jag planerade produktkorten på mitt eget sätt. Till en början hade jag tänkt att produktkorten skulle finnas i något slags registerprogram, men eftersom turistbyrån inte hade tillgång till ett sådant fick jag tänka om och skapade istället en mapp med alla företag i respektive kategori på byråns gemensamma hårdskiva. Utifrån mina produktkort och en intervju med turistchef Tiina Pelkonen gjorde jag sedan en SWOT-analys av turismutbudet i Jakobstad och en sammanfattning av utvecklingsmöjligheter för Jakobstad. Jakobstad är, som många andra småstäder, en sommarstad som borde satsa mera på åretruntturism. Ifall samarbetet mellan de närliggande kommunerna blev ännu bättre skulle också förbindelserna till och från Jakobstad kunna utvecklas och det skulle bli lättare att besöka staden. Om Jakobstad utökade antalet bäddplatser för turister skulle det kunna ordnas större evenemang och eftersom staden redan har ett så bra rykte som kultur- och musikstad vore det inte helt omöjligt att stora artister skulle kunna besöka staden. Att staden är tvåspråkig har också sina fördelar och de flesta evenemangen går på både finska och svenska. Tack vare det nya skolkampuset i staden, Campus Allegro, har Jakobstad fått nya utbildningar, speciellt inom musik och det visuella men också det pedagogiska, och studerande vilket ökar stadens utbud på både musik- och konstfronten.
In order to collect companies’ information I created forms which I called product cards. The name product cards may sound misleading since tourism is often seen as a service rather than a product. The form varied according to the type of enterprise. The forms could be filled in manually or electronically but to get the in-depth overall picture I visited the companies as well. I found it very easy to cooperate with the companies and in the summer of 2013 I cooperated with approximately 50 different companies.
The product cards will function as an ongoing informative register that can be edited at any time. They can also be used as support when developing a destination.