Rekrytointi sosiaalisessa mediassa
Valliluoto, Melina (2014)
Valliluoto, Melina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404033810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404033810
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee rekrytointia sosiaalisessa mediassa. Työn tarkoituksena oli tutkia millä tavoin yritys tai organisaatio voi hyödyntää sosiaalista mediaa
rekry-toinneissaan. Tutkimukseen kuului myös haastattelut case-yritysten parissa, joiden tarkoituksena oli selvittää, millainen rooli sosiaalisella medialla on yrityksessä, millä tavoin some-rekrytointi koettiin, millaisia mielipiteitä se herättää ja minkälaiset näkymät sillä mahdollisesti on tulevaisuudessa.
Työn teoriaosuudessa tutkittiin mitä rekrytointi merkitsee yritykselle ja millaista siitä on nykyaikana tullut. Työssä käytiin läpi myös sosiaalisen median käsite ja yleisimmät some-rekrytoinnin kanavat. Teoriassa käsiteltiin myös sosiaalisen median merkitystä ja ne seikat jotka täytyy huomioida, jotta rekrytointi sosiaalisessa mediassa olisi mahdollisimman onnistunutta.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin case-yritysten kvalitatiivisella teema-haastattelulla, jotka tehtiin
tammi-helmikuussa 2014. Tutkimukseen haastateltiin neljää yritystä eri toimialoilta. Tutkimukseen pyrittiin valitsemaan yrityksiä, jotka olivat jo käyttäneet tai aikoivat lähitulevaisuudessa käyttää sosiaalista mediaa
rekrytoinneissaan. Kaikki haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin tekstinkäsittelyohjelmalla.
Tutkimustuloksista saatiin selville, millä tavalla case-yritykset käyttävät tällä hetkellä sosiaalista mediaa toiminnoissaan. Haastattelujen perusteella todettiin, että pääsääntöisesti case-yritykset toimivat sosiaalisessa mediassa tarkoitushakuisesti, eli useimmiten toiminnalle oli selkeät päämäärät. Yleisimmät käytetyt sosiaalisen median kanavat case-yrityksissä olivat Facebook, Twitter ja LinkedIn.
Rekrytointi-ilmoituksia ei vielä kaikissa case-yrityksissä kohdennettu avoimesta paikasta riippuen eri medioihin. Myöskään erilliseen rekrytointistrategiaan sosiaalisessa mediassa ei ollut vielä kiinnitetty paljoa huomiota. Tutkimuksessa todettiin, että some-rekryn merkitys vaihtelee nyt ja tulevaisuudessa paljon yrityksen toimialan mu-kaan. Haastateltavat uskoivat, että rekrytointi sosiaalisessa mediassa tulee lisääntymään, mutta pelkkään some-rekryyn ei näillä näkymin uskottu.
rekry-toinneissaan. Tutkimukseen kuului myös haastattelut case-yritysten parissa, joiden tarkoituksena oli selvittää, millainen rooli sosiaalisella medialla on yrityksessä, millä tavoin some-rekrytointi koettiin, millaisia mielipiteitä se herättää ja minkälaiset näkymät sillä mahdollisesti on tulevaisuudessa.
Työn teoriaosuudessa tutkittiin mitä rekrytointi merkitsee yritykselle ja millaista siitä on nykyaikana tullut. Työssä käytiin läpi myös sosiaalisen median käsite ja yleisimmät some-rekrytoinnin kanavat. Teoriassa käsiteltiin myös sosiaalisen median merkitystä ja ne seikat jotka täytyy huomioida, jotta rekrytointi sosiaalisessa mediassa olisi mahdollisimman onnistunutta.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin case-yritysten kvalitatiivisella teema-haastattelulla, jotka tehtiin
tammi-helmikuussa 2014. Tutkimukseen haastateltiin neljää yritystä eri toimialoilta. Tutkimukseen pyrittiin valitsemaan yrityksiä, jotka olivat jo käyttäneet tai aikoivat lähitulevaisuudessa käyttää sosiaalista mediaa
rekrytoinneissaan. Kaikki haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin tekstinkäsittelyohjelmalla.
Tutkimustuloksista saatiin selville, millä tavalla case-yritykset käyttävät tällä hetkellä sosiaalista mediaa toiminnoissaan. Haastattelujen perusteella todettiin, että pääsääntöisesti case-yritykset toimivat sosiaalisessa mediassa tarkoitushakuisesti, eli useimmiten toiminnalle oli selkeät päämäärät. Yleisimmät käytetyt sosiaalisen median kanavat case-yrityksissä olivat Facebook, Twitter ja LinkedIn.
Rekrytointi-ilmoituksia ei vielä kaikissa case-yrityksissä kohdennettu avoimesta paikasta riippuen eri medioihin. Myöskään erilliseen rekrytointistrategiaan sosiaalisessa mediassa ei ollut vielä kiinnitetty paljoa huomiota. Tutkimuksessa todettiin, että some-rekryn merkitys vaihtelee nyt ja tulevaisuudessa paljon yrityksen toimialan mu-kaan. Haastateltavat uskoivat, että rekrytointi sosiaalisessa mediassa tulee lisääntymään, mutta pelkkään some-rekryyn ei näillä näkymin uskottu.