Suomalaisyritysten kansainvälisen liiketoiminnan ja sen kasvattamisen haasteet Ruotsissa
Castrén, Emma (2014)
Castrén, Emma
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404033827
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404033827
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Aktive International Oy:lle. Työn tavoitteena oli selvittää ne haasteet, joita yritykset kohtaavat kansainvälisessä liiketoiminnassaan sekä kasvattaessa sitä Ruotsissa. Tulosten perusteella toimeksiantajayritys voi mahdollisesti tarjota palveluita vaikeiksi koettuihin tekijöihin ja auttaa yrityksiä pääsemään yli haasteita. Työ aloitettiin syksyllä 2013.
Opinnäytetyön viitekehys käsittelee kansainvälisen liiketoiminnan kannalta tarvittavia perus edellytyksiä sekä siinä kohdattavia haasteita. Lisäksi, viitekehyksessä esitellään kulttuurin vaikutusta kansainväliseen liiketoimintaan sekä liiketoiminnan kasvattamiseen liittyviä asioita ja tekijöitä. Työssä on myös oma luku, jossa esitellään kohdemaa Ruotsi. Lähteinä käytettiin aihetta koskevaa kirjallisuutta ja erilaisia Internet-julkaisuja sekä yhtä seminaaria.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista menetelmää ja tutkimus toteutettiin Webropol-sivuston kyselyn avulla. Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin teema-ryhmässä neljän muun opiskelijan kanssa. Tutkimuksen kohderyhmä oli Suomalais-ruotsalaisen kauppakamarin ja ELY-keskuksen jäsenyritykset. Kyselyn avulla saadut tutkimustulokset ovat vain suuntaa-antavia, koska vastausmäärä jäi erittäin pieneksi. Tutkimustulosten analysoinnissa käytettiin Webropol-sivuston tuottamaa perusraporttia ja Excel-ohjelmaa.
Tutkimustulokset vahvistivat osaa viitekehyksessä nousseita asioita mutta osaa oletetuista haasteista tulokset eivät tukeneet. Tulokset osoittivat päällimmäisiksi haasteiksi olevan markkinoinnin tehottomuus ja heikko asiakastuntemus.
Opinnäytetyön viitekehys käsittelee kansainvälisen liiketoiminnan kannalta tarvittavia perus edellytyksiä sekä siinä kohdattavia haasteita. Lisäksi, viitekehyksessä esitellään kulttuurin vaikutusta kansainväliseen liiketoimintaan sekä liiketoiminnan kasvattamiseen liittyviä asioita ja tekijöitä. Työssä on myös oma luku, jossa esitellään kohdemaa Ruotsi. Lähteinä käytettiin aihetta koskevaa kirjallisuutta ja erilaisia Internet-julkaisuja sekä yhtä seminaaria.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista menetelmää ja tutkimus toteutettiin Webropol-sivuston kyselyn avulla. Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin teema-ryhmässä neljän muun opiskelijan kanssa. Tutkimuksen kohderyhmä oli Suomalais-ruotsalaisen kauppakamarin ja ELY-keskuksen jäsenyritykset. Kyselyn avulla saadut tutkimustulokset ovat vain suuntaa-antavia, koska vastausmäärä jäi erittäin pieneksi. Tutkimustulosten analysoinnissa käytettiin Webropol-sivuston tuottamaa perusraporttia ja Excel-ohjelmaa.
Tutkimustulokset vahvistivat osaa viitekehyksessä nousseita asioita mutta osaa oletetuista haasteista tulokset eivät tukeneet. Tulokset osoittivat päällimmäisiksi haasteiksi olevan markkinoinnin tehottomuus ja heikko asiakastuntemus.