Tunnetaitojen merkitys varhaiskasvatuksessa
Laine, Nina (2022)
Laine, Nina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203063134
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203063134
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin varhaiskasvattajien näkemyksien pohjalta tunnetaitokasvatuksen merkitystä tunnetaitojen kehittymisen tukemisessa varhaiskasvatuksessa. Työn tavoitteena oli tuoda näkyväksi, miten tunnetaitokasvatusta toteutetaan päiväkodin arjessa ja miten tärkeänä toimintona sitä työssä pidetään. Tavoitteena oli myös tuoda esille varhaiskasvattajien kehitysideoita tunnetaitokasvatuksen kehittämiseksi. Opinnäytetyön työelämäyhteytenä oli Nokian kaupungin kolmen varhaiskasvatusyksikön johtajan päiväkotiyksiköiden varhaiskasvattajat.
Tietoperustassa perehdyttiin lapsen sosiaalisten taitojen kehittymiseen, tunteisiin, tunnetaitoihin ja niiden tukemiseen. Lisäksi tietoperustassa tarkasteltiin tunnetaitokasvatusta varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua Webropol-lomakekyselyä. Kyselyyn vastasi seitsemän varhaiskasvattajaa. Aineisto analysoitiin aineisto- ja teorialähtöistä sisällönanalyysia käyttäen teemoittelemalla. Keskeisiksi teemoiksi muodostuivat: tunnetaidot, pedagogiikka tunnetaitokasvatuksessa, tunnetaitokasvatuksen toteuttaminen ja kehittämisideat.
Tuloksista käy ilmi, että varhaiskasvattajat pitävät tunnetaitojen harjoittelemista ja opettamista tärkeänä pedagogisena toimintana sekä päiväkodin arjessa että erillisillä tunnetaitotuokioilla. Kasvattajan omilla tunnetaidoilla on suuri merkitys. Kehittämisideoina tuloksissa ilmeni muun muassa kasvattajan reflektio eli itsetutkistelu, lisäkoulutus sekä valmiit helposti toteutettavat materiaalipaketit.
Tietoperustassa perehdyttiin lapsen sosiaalisten taitojen kehittymiseen, tunteisiin, tunnetaitoihin ja niiden tukemiseen. Lisäksi tietoperustassa tarkasteltiin tunnetaitokasvatusta varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua Webropol-lomakekyselyä. Kyselyyn vastasi seitsemän varhaiskasvattajaa. Aineisto analysoitiin aineisto- ja teorialähtöistä sisällönanalyysia käyttäen teemoittelemalla. Keskeisiksi teemoiksi muodostuivat: tunnetaidot, pedagogiikka tunnetaitokasvatuksessa, tunnetaitokasvatuksen toteuttaminen ja kehittämisideat.
Tuloksista käy ilmi, että varhaiskasvattajat pitävät tunnetaitojen harjoittelemista ja opettamista tärkeänä pedagogisena toimintana sekä päiväkodin arjessa että erillisillä tunnetaitotuokioilla. Kasvattajan omilla tunnetaidoilla on suuri merkitys. Kehittämisideoina tuloksissa ilmeni muun muassa kasvattajan reflektio eli itsetutkistelu, lisäkoulutus sekä valmiit helposti toteutettavat materiaalipaketit.