”Myö tehään se.” Imatran liikuntapalveluiden työyhteisön hyvinvoinnin kehittäminen
Seppänen, Suvi (2014)
Seppänen, Suvi
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404053911
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404053911
Tiivistelmä
Tänä päivänä työhyvinvointi ja työyhteisön toimivuus sekä hyvinvointi ovat entistä tärkeämmässä roolissa. Etenkin työelämässä tapahtuvat muutokset ovat monessa organisaatiossa nykypäivää ja muutokset haastavat työyhteisön toimivuutta. Tutkimusten mukaan työhyvinvointiin panostaminen kannattaa, sillä se vaikuttaa organisaation maineeseen, kilpailukykyyn ja taloudelliseen tulokseen.
Työn tavoitteena oli löytää keinoja Imatran kaupungin liikuntapalveluiden työyhteisön hyvinvoinnin lisäämiseksi. Keinoja hyvinvoinnin lisäämiseksi etsittiin Tiikerinloikka- mallia apuna käyttäen. Tiikerinloikka- mallin avulla määriteltiin kolme tavoitetta työyhteisön hyvinvoinnin lisäämiseksi. Tavoitteiksi valittiin tiedonkulun parantaminen, rehti peli ja pelisäännöt kuntoon sekä palveluiden kehittäminen. Jokaiselle tavoitteelle suunniteltiin polku, miten tavoite toteutui. Jokainen työyhteisön jäsen kehitti samalla itseään työyhteisön jäsenenä.
Työ toteutettiin kolmivaiheisina työyhteisön kehittämispäivinä. Ensimmäisessä työyhteisön kehittämispäivässä määriteltiin hyvinvoinnin lisäämisen tavoitteet. Toisella tapaamiskerralla tarkastettiin tavoitteet, olivatko ne oikeat ja oliko niitä syytä muuttaa. Viimeisessä työyhteisön kehittämispäivässä arvioitiin, miten tavoitteet olivat toteutuneet ja luotiin työyhteisön pelisäännöt.
Työn tuloksena saatiin aikaan työyhteisön pelisäännöt, säännölliset työyhteisön tapaa-miset ja asiakaspalaute järjestelmä. Yhteisten tapaamisten myötä työyhteisön me-henki tiivistyi. Asiakaspalaute järjestelmä, uusi kuntoilupuisto ja uudet musiikkilaitteet lisäsivät palveluiden laatua. Osa työyhteisön jäsenistä pystyi kehittämään omaa henkilökohtaista tavoitettaan työyhteisön jäsenenä ja osa taas ei.
Työyhteisön hyvinvointia pystyttiin lisäämään ja työn aikana työyhteisön aktiivisuus lisääntyi, asioista keskusteltiin ja tiedotettiin enemmän kuin aikaisemmin. Vaikka työ päättyi, jatkettiin työyhteisössä edelleen tavoitteiden toteutumisen eteen töit
Työn tavoitteena oli löytää keinoja Imatran kaupungin liikuntapalveluiden työyhteisön hyvinvoinnin lisäämiseksi. Keinoja hyvinvoinnin lisäämiseksi etsittiin Tiikerinloikka- mallia apuna käyttäen. Tiikerinloikka- mallin avulla määriteltiin kolme tavoitetta työyhteisön hyvinvoinnin lisäämiseksi. Tavoitteiksi valittiin tiedonkulun parantaminen, rehti peli ja pelisäännöt kuntoon sekä palveluiden kehittäminen. Jokaiselle tavoitteelle suunniteltiin polku, miten tavoite toteutui. Jokainen työyhteisön jäsen kehitti samalla itseään työyhteisön jäsenenä.
Työ toteutettiin kolmivaiheisina työyhteisön kehittämispäivinä. Ensimmäisessä työyhteisön kehittämispäivässä määriteltiin hyvinvoinnin lisäämisen tavoitteet. Toisella tapaamiskerralla tarkastettiin tavoitteet, olivatko ne oikeat ja oliko niitä syytä muuttaa. Viimeisessä työyhteisön kehittämispäivässä arvioitiin, miten tavoitteet olivat toteutuneet ja luotiin työyhteisön pelisäännöt.
Työn tuloksena saatiin aikaan työyhteisön pelisäännöt, säännölliset työyhteisön tapaa-miset ja asiakaspalaute järjestelmä. Yhteisten tapaamisten myötä työyhteisön me-henki tiivistyi. Asiakaspalaute järjestelmä, uusi kuntoilupuisto ja uudet musiikkilaitteet lisäsivät palveluiden laatua. Osa työyhteisön jäsenistä pystyi kehittämään omaa henkilökohtaista tavoitettaan työyhteisön jäsenenä ja osa taas ei.
Työyhteisön hyvinvointia pystyttiin lisäämään ja työn aikana työyhteisön aktiivisuus lisääntyi, asioista keskusteltiin ja tiedotettiin enemmän kuin aikaisemmin. Vaikka työ päättyi, jatkettiin työyhteisössä edelleen tavoitteiden toteutumisen eteen töit