Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Pedagoginen dokumentointi toiminnan suunnittelun, arvioinnin ja kehittämisen välineenä

Airasmaa, Anne (2022)

 
Avaa tiedosto
Airasmaa_Anne.pdf (1.074Mt)
Lataukset: 


Airasmaa, Anne
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203073148
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa tietoa pirkanmaalaisen kaupungin varhaiskasvattajien mielipiteitä ja osaamista, koskien pedagogista dokumentointia toiminnan suunnittelun, toteuttamisen ja arvioinnin välineenä. Opinnäytetyössä tutkittiin, miten kaupungin varhaiskasvattajat toteuttavat tällä hetkellä pedagogista dokumentointia ja miten kaupungin varhaiskasvatuksessa toteutettu pedagoginen dokumentointi linkittyy osaksi suunnittelun, arvioinnin ja kehittämisen prosessia. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa pedagogisen dokumentoinnin käytännöistä pirkanmaalaisen kaupungin varhaiskasvatuksessa.

Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisella eli määrällisellä tutkimusotteella. Aineiston keruu tapahtui määrällisellä kyselylomakkeella, joka sisälsi myös muutaman laadullisen kysymyksen. Kysely toteutettiin e-lomakekyselynä, joka välitettiin varhaiskasvattajille sähköpostitse. Kyselyyn vastasi anonyymisti 19 varhaiskasvattajaa.

Opinnäytetyön tulosten mukaan pedagoginen dokumentointi oli käsitteenä vastaajille tuttu, samoin sen eri työmenetelmät. Pedagogisen dokumentoinnin nähtiin työmenetelmänä helpottavan toiminnan suunnittelua, arviointia ja kehittämistäsekä tuovan monipuolisesti tietoa lapsesta. Pedagogisen dokumentoinnin työtapojen nähtiin myös lisäävän lasten osallisuutta sekä vahvistavan niin lasten kuin huoltajien mahdollisuutta osallistua toiminnan suunnitteluun. Pedagogisen dokumentoinnin työmenetelmistä käytössä olivat lähinnä vuosikello, valokuvaus ja videointi. Pedagoginen dokumentointi oli käytössä pääsääntöisesti viikoittain.

Johtopäätöksenä tuloksista voidaan todeta, että pedagoginen dokumentointi on käytössä vain osin toiminnan suunnittelun, arvioinnin ja kehittämisen välineenä. Lisäksi tulokset osoittavat, että pedagogisen dokumentoinnin lisäkoulutukselle on tarvetta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste