"Melkein niinku täydellinen kerho" : -Yläkouluikäisten tyttöjen kokemuksia pienryhmätoiminnasta
Kuosa, Elisa (2014)
Kuosa, Elisa
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404023803
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404023803
Tiivistelmä
Kirjolan koulussa aloitettiin koulun kerhotoimintana tyttöjen pienryhmä keväällä 2012. Pienryhmätoiminta suunnattiin yläkouluikäisille tytöille, joilla oli vähän ystäviä tai muita sosiaalisia pulmia. Ryhmää ohjasivat koulukuraattori, lastensuojelun perhetyönohjaaja ja kerhonohjaaja. Toiminnan taustalla oli sosiaalipedagoginen orientaatio ja koko pienryhmätoiminnan tarkoituksena sosiaalinen vahvistaminen.
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin millaisia olivat tyttöjen omat kokemukset ryhmästä ja sen mahdollisista vaikutuksista heidän elämässään. Tutkimukseni oli laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, joihin haastateltiin ryhmästä seitsemän tyttöä (7.-9. lk.). Tulokset analysoitiin teemoittelemalla. Myös kahta ohjaajaa haastateltiin lyhyesti siitä, millaisia tuloksia pienryhmätoiminnalla saavutettiin heidän näkökulmastaan.
Tulokset osoittivat, että ryhmällä oli positiivista vaikutusta tyttöjen elämään eniten koulussa, mutta myös kotona ja vapaa-ajalla. Tytöt kokivat saaneensa ryhmästä hyvin monenlaisia asioita, esim. ystäviä, uusia kokemuksia, harrastuksia ja tukea. Vertaisryhmässä luotiin uusia kaverisuhteita, kehitettiin sosiaalisia taitoja sekä koettiin osallisuuden tunteita. Toiminnallisuus, erityisesti retket, koettiin merkityksellisinä. Ryhmän aikana eniten haasteita asetti toisten kuunteleminen ja erilaisten ihmisten kanssa toimeen tuleminen. Ryhmän päätyttyä vuonna 2013, kaikilla tytöillä oli enemmän kavereita ja paremmat sosiaaliset taidot, mikä oli koko Tyttöryhmän tärkein tavoite.
Toivon, että tutkimuksen tulokset innostaisivat muitakin tyttöjen pienryhmätoiminnan toteuttamiseen.Mielestäni Tyttöryhmä oli myös hyvä esimerkki siitä, kuinka koulun kerho toteutettiin kohdennettuna pienryhmätoimintana hyvin tuloksin. Yhden tytön sanoin: ”Se oli melkein niinku täydellinen kerho.”
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin millaisia olivat tyttöjen omat kokemukset ryhmästä ja sen mahdollisista vaikutuksista heidän elämässään. Tutkimukseni oli laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, joihin haastateltiin ryhmästä seitsemän tyttöä (7.-9. lk.). Tulokset analysoitiin teemoittelemalla. Myös kahta ohjaajaa haastateltiin lyhyesti siitä, millaisia tuloksia pienryhmätoiminnalla saavutettiin heidän näkökulmastaan.
Tulokset osoittivat, että ryhmällä oli positiivista vaikutusta tyttöjen elämään eniten koulussa, mutta myös kotona ja vapaa-ajalla. Tytöt kokivat saaneensa ryhmästä hyvin monenlaisia asioita, esim. ystäviä, uusia kokemuksia, harrastuksia ja tukea. Vertaisryhmässä luotiin uusia kaverisuhteita, kehitettiin sosiaalisia taitoja sekä koettiin osallisuuden tunteita. Toiminnallisuus, erityisesti retket, koettiin merkityksellisinä. Ryhmän aikana eniten haasteita asetti toisten kuunteleminen ja erilaisten ihmisten kanssa toimeen tuleminen. Ryhmän päätyttyä vuonna 2013, kaikilla tytöillä oli enemmän kavereita ja paremmat sosiaaliset taidot, mikä oli koko Tyttöryhmän tärkein tavoite.
Toivon, että tutkimuksen tulokset innostaisivat muitakin tyttöjen pienryhmätoiminnan toteuttamiseen.Mielestäni Tyttöryhmä oli myös hyvä esimerkki siitä, kuinka koulun kerho toteutettiin kohdennettuna pienryhmätoimintana hyvin tuloksin. Yhden tytön sanoin: ”Se oli melkein niinku täydellinen kerho.”