CRM eli asiakkuudenhallinta mikroyrityksessä : Tärppi Matkat Oy asiakkuuden asialle
Pajukoski, Ari (2014)
Pajukoski, Ari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404053914
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404053914
Tiivistelmä
Tärppi Matkat Oy on yli 20 vuotta toiminut kalastusmatkailuun erikoistunut yritys, joka tarjoaa kalastusohjelmapalveluita, kokous-, majoitus- ja saunapalveluita Turun saaristossa. Yritys on sivutoiminen mikroyritys, joten asiakastieto on ollut hallittavissa ennen perinteisin menetelmin. Asiakkuuksien määrän kasvaessa ja laatuvaatimusten kiristyessä on yrityksessä havahduttu siihen, että johdonmukaisella asiakkuudenhallinnalla ja asiakastiedon keräämisellä voidaan yrityksen toimintaa ja laatua kehittää.
Tämän kehittämistehtävän tarkoituksena oli ensin koota yhteen asiakkuudenhallinnan käsitteistä ja teorioista se tieto, joka on tarpeen Tärppi Matkat Oy:n ottaessa käyttöön tietokantapohjaista asiakkuudenhallintajärjestelmää. Tähän tietoon perustuen määriteltiin tarpeet ja hahmoteltiin realistiset mahdollisuudet järjestelmän hankkimiseksi ja käyttöön ottamiseksi.
Teoriaa ja käytännön kokemuksia on tarjolla erittäin runsaasti, sillä asiakkuudenhallintajärjestelmiä on ollut yritysten käytössä jo pitkään. Ongelmana kaikessa tarjolla olevassa tiedossa ja kokemuksessa oli siinä, että ne kohdistuvat suurten tai vähintäänkin pienten- ja keskisuurten yritysten CRM-hankkeisiin. Tietoa tai kokemusta siitä, miten yhden hengen mikroyrityksessä CRM-järjestelmä hankitaan ja otetaan käyttöön, ei juuri ole tarjolla pilvipalveluja tarjoavien yritysten markkinointisivustoja lukuun ottamatta.
Kun teoriaa ja käytännön kokemuksia peilaten oli selvitetty, minkälainen järjestelmä Tärppi Matkat Oy:lle tarvitaan ja mitä mahdollisuuksia on tarjolla, valittiin avoimen lähdekoodin Vtiger, jota käytetään Internet-verkon kautta Tärppi Matkat Oy:n wwwpalvelimelta. Näin saatiin käyttöön järjestelmä, jonka kokonaiskustannukset ovat hyvin kohtuulliset eikä yksikään ulkopuolinen taho muodosta riskiä kustannusten nousulle tai tiedon säilymiselle.
Opinnäytetyön tavoite on saavutettu, eli järjestelmä on asennettu ja käyttöön otettavissa. Tämän opinnäytetyön ansiosta motivaatio ja osaaminen CRM-järjestelmän hyödyntämiseen osana päivittäistä liiketoimintaa ovat korkealla.
Tämän kehittämistehtävän tarkoituksena oli ensin koota yhteen asiakkuudenhallinnan käsitteistä ja teorioista se tieto, joka on tarpeen Tärppi Matkat Oy:n ottaessa käyttöön tietokantapohjaista asiakkuudenhallintajärjestelmää. Tähän tietoon perustuen määriteltiin tarpeet ja hahmoteltiin realistiset mahdollisuudet järjestelmän hankkimiseksi ja käyttöön ottamiseksi.
Teoriaa ja käytännön kokemuksia on tarjolla erittäin runsaasti, sillä asiakkuudenhallintajärjestelmiä on ollut yritysten käytössä jo pitkään. Ongelmana kaikessa tarjolla olevassa tiedossa ja kokemuksessa oli siinä, että ne kohdistuvat suurten tai vähintäänkin pienten- ja keskisuurten yritysten CRM-hankkeisiin. Tietoa tai kokemusta siitä, miten yhden hengen mikroyrityksessä CRM-järjestelmä hankitaan ja otetaan käyttöön, ei juuri ole tarjolla pilvipalveluja tarjoavien yritysten markkinointisivustoja lukuun ottamatta.
Kun teoriaa ja käytännön kokemuksia peilaten oli selvitetty, minkälainen järjestelmä Tärppi Matkat Oy:lle tarvitaan ja mitä mahdollisuuksia on tarjolla, valittiin avoimen lähdekoodin Vtiger, jota käytetään Internet-verkon kautta Tärppi Matkat Oy:n wwwpalvelimelta. Näin saatiin käyttöön järjestelmä, jonka kokonaiskustannukset ovat hyvin kohtuulliset eikä yksikään ulkopuolinen taho muodosta riskiä kustannusten nousulle tai tiedon säilymiselle.
Opinnäytetyön tavoite on saavutettu, eli järjestelmä on asennettu ja käyttöön otettavissa. Tämän opinnäytetyön ansiosta motivaatio ja osaaminen CRM-järjestelmän hyödyntämiseen osana päivittäistä liiketoimintaa ovat korkealla.