Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

5–6-vuotiaat lapset tarinoiden kertojina ja kuvittajina päiväkodissa

Veivo, Iiris (2014)

 
Avaa tiedosto
Veivo_Iiris.pdf (1.242Mt)
Lataukset: 


Veivo, Iiris
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404083998
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä eteläsuomalaisen päiväkodin kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia päiväkotia taiteellisena kasvuympäristönä. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia tarinoiden kertojia ja kuvittajia ovat 5–6-vuotiaat lapset sekä millaisesta tuesta lapset hyötyvät tarinoiden kertojina ja kuvittajina.

Opinnäytetyön teoreettisiin näkökulmiin kuuluivat sadutusmenetelmä ja kuvataide. Tässä opinnäytetyössä taidekasvatuksen viitekehyksestä tarkasteltiin 5–6-vuotiaiden lasten kasvua ja kehitystä. Teoriaosuudessa tuotiin esille myös päivähoitoa taiteellisena kasvuympäristönä.

Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineiston hankinta toteutettiin osallistuvalla havainnoinnilla ja teemahaastattelulla. Opinnäytetyön aineiston analysointimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.

Opinnäytetyön tutkimustulosten perusteella lapset olivat tarinoiden kertojina innokkaita ja kekseliäitä. Tarinoidensa kuvittajina lapset tekevät joko yksityiskohtaisen kuvituksen tai kokeilivat luovasti materiaaleja. Lasten tarinoiden kerrontaa pystyttiin tukemaan arvostamalla lapsien ajatuksia ja heidän omaa kulttuuriaan. Lasten tarinoiden kuvitusta pysyttiin tukemaan joko keskustellen lasten kanssa tai ehdottamalla lapselle välineitä. Lasten omalle kulttuurille tulisi antaa enemmän arvoa ja sen menetelmiä tulisi käyttää päivittäin päivähoidossa
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste