Asiakastyytyväisyyskysely K-Maatalous Otran hevosasiakkaille
Tolkki, Niina (2014)
Tolkki, Niina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404094065
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404094065
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Pirkanmaan Maatalouskauppa Oy, K-Maatalous Otra Tampere. Aihe valikoitui helposti, sillä edellisestä asiakastyytyväisyyskyselystä liikkeessä oli kulunut jo vuosia aikaa ja niiden jälkeen etenkin hevostarvikeosasto on kokenut suuria muutoksia. Työn tavoitteena on selvittää kasvavan hevosasiakasmäärän tarpeita, toiveita, ostotottumuksia sekä hyviä mainontakeinoja. Kysely toteutettiin perinteisenä paperisena kyselylomakkeena paikanpäällä asioiville asiakkaille jaettuna.
Kysely on osoitettu hevosasiakkaille, sillä hevostarvikkeiden ja rehujen myynti kasvaa lisääntyvän harrastajamäärän ansiosta.
Työ oli markkinointitutkimus ja sitä käsiteltiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Suurin osa vastaajista oli naisia, joilla oli oma talli ja omia hevosia ja vastaajista suurin osa oli 20-60-vuotiaita. Asiakkaat olivat tyytyväisiä tuotevalikoimaan sekä palveluun. Ostetuimpia tuotteita olivat rehut, tarvikkeet sekä lisäravinteet.
Mainontakeinoissa oli eroja tavoittavuudessa nykyisen mainonnan sekä asiakkaiden parhaaksi kokeman mainonnan välillä. Mainontaa tulisikin kehittää sekä kohdentaa tarkemmin asiakasryhmille.
Kysely on osoitettu hevosasiakkaille, sillä hevostarvikkeiden ja rehujen myynti kasvaa lisääntyvän harrastajamäärän ansiosta.
Työ oli markkinointitutkimus ja sitä käsiteltiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Suurin osa vastaajista oli naisia, joilla oli oma talli ja omia hevosia ja vastaajista suurin osa oli 20-60-vuotiaita. Asiakkaat olivat tyytyväisiä tuotevalikoimaan sekä palveluun. Ostetuimpia tuotteita olivat rehut, tarvikkeet sekä lisäravinteet.
Mainontakeinoissa oli eroja tavoittavuudessa nykyisen mainonnan sekä asiakkaiden parhaaksi kokeman mainonnan välillä. Mainontaa tulisikin kehittää sekä kohdentaa tarkemmin asiakasryhmille.