Hajuvesimainonnan vaikutus kuluttajan mielikuvien muodostumiseen
Vuori, Laura (2014)
Vuori, Laura
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404084050
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404084050
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät hajuvesimainoksissa vaikuttavat kuluttajan mielikuvien muodostumiseen, ja kumpi kahdesta hajuvesimainoksesta vetoaa kuluttajiin paremmin ja miksi. Tutkittavana oli kaksi eri naisten hajuvesimainosta, Giorgio Armanin Sì ja Lancômen La vie est belle. Työ tehtiin toimeksiantona L´Oréal Finlandille.
Työn teoriaosassa keskityttiin käsittelemään mainontaa sekä sen tavoitteita ja keinoja. Teoriassa sivuttiin lyhyesti myös kuluttajan ostokäyttäytymistä. Opinnäytetyön tutkimusosa toteutettiin kvan-titatiivisena kyselytutkimuksena strukturoidun lomakkeen avulla. Kysely tehtiin Helsingissä ja Jyväs-kylässä kolmessa eri kosmetiikkamyymälässä joulun alla 2013.
Sata saatua vastausta syötettiin Webropoliin, josta tulokset analysoitiin. Vastauksista kävi ilmi, että etenkin mainoksen visuaalisella kokonaisuudella ja mainoskasvolla on vahva yhteys kuluttajan mie-likuvien muodostumiseen. Kahdesta hajuvesimainoksesta Lancômen La vie est belle osoittautui vetovoimaisemmaksi mainokseksi sen kokonaisuuden ollessa vastaajista houkuttelevampi. Se sai myös useamman vastaajista ostamaan tuoksun mainonnan innoittamana kyselyn päätteeksi.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että kyselyn vastaukset ovat linjassa teoriaosassa esitettyjen aiempien hajuvesitutkimuksien kanssa. Mainoksen visuaalinen ilme on hajuvesimainok-sissa tärkein tekijä, sillä sen avulla voidaan kuluttajat saada huomaamaan mainos, ja sen perusteella luodaan mielikuvat tuotteesta. Aiheeseen liittyvänä mahdollisena jatkotutkimuksena voisi olla naisten ja miesten hajuvesimainoksien vertaileminen.
Työn teoriaosassa keskityttiin käsittelemään mainontaa sekä sen tavoitteita ja keinoja. Teoriassa sivuttiin lyhyesti myös kuluttajan ostokäyttäytymistä. Opinnäytetyön tutkimusosa toteutettiin kvan-titatiivisena kyselytutkimuksena strukturoidun lomakkeen avulla. Kysely tehtiin Helsingissä ja Jyväs-kylässä kolmessa eri kosmetiikkamyymälässä joulun alla 2013.
Sata saatua vastausta syötettiin Webropoliin, josta tulokset analysoitiin. Vastauksista kävi ilmi, että etenkin mainoksen visuaalisella kokonaisuudella ja mainoskasvolla on vahva yhteys kuluttajan mie-likuvien muodostumiseen. Kahdesta hajuvesimainoksesta Lancômen La vie est belle osoittautui vetovoimaisemmaksi mainokseksi sen kokonaisuuden ollessa vastaajista houkuttelevampi. Se sai myös useamman vastaajista ostamaan tuoksun mainonnan innoittamana kyselyn päätteeksi.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että kyselyn vastaukset ovat linjassa teoriaosassa esitettyjen aiempien hajuvesitutkimuksien kanssa. Mainoksen visuaalinen ilme on hajuvesimainok-sissa tärkein tekijä, sillä sen avulla voidaan kuluttajat saada huomaamaan mainos, ja sen perusteella luodaan mielikuvat tuotteesta. Aiheeseen liittyvänä mahdollisena jatkotutkimuksena voisi olla naisten ja miesten hajuvesimainoksien vertaileminen.