Israelin Raamatun mukaiseen historiaan pohjautuvan pelin suunnittelu
Vihervaara, Heikki (2014)
Vihervaara, Heikki
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons Attribution-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404094089
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404094089
Tiivistelmä
Uskontoaiheisia pelejä ei ole julkaistu kovinkaan montaa siihen nähden, kuinka kauan videopelejä on ollut olemassa. Opinnäytetyössä pohditaan syitä tähän. Opinnäytetyön pääaiheena tulee olemaan Israelin Raamatun mukaiseen historiaan pohjautuvan pelin suunnittelu. Siinä pohditaan myös, mitä kaikkia asioita tulee pitää mielessä uskontoaiheisen pelin tekemisessä. Pelin tilaajana toimii Sley-Media Oy, joka julkaisee kristillistä mediaa.
Opinnäytetyön tavoitteena on edistää kristillistä evankeliointia ja kasvattaa kristillisten pelien suosiota, jotta niitä tehtäisiin enemmän. Opinnäytetyön tarkoituksena on suunnitella ja toteuttaa pelikäsikirjoitus uskontoaiheisesta pelistä, jossa käsitellään Raamattuun pohjautuvaa Israelin historiaa. Tämän opinnäytetyön tuotoksena syntyvää pelikäsikirjoitusta käytetään pelin pohjana, jonka toteuttaa kolmas osapuoli. Pelikäsikirjoituksen tekemiseen ja pelimekaniikkojen suunnitteluun johtaneita päätöksiä käsitellään myös tässä opinnäytetyössä. Pelikäsikirjoitus liitetään opinnäytetyön loppuun.
Opinnäytetyössä esitellään muutama peligenre ja niille tyypillisiä pelimekaniikkoja. Jokaisesta genrestä esitellään myös pari olemassa olevaa kristillistä peliä. Tämän jälkeen tehdään päätös suunniteltavan pelin genrestä. Lopuksi käydään läpi valitusta genrestä riippuen ne pelimekaniikat, jotka halutaan sisällyttää peliin. Syyt pelimekaniikkojen valintaan ja sisältöön käsitellään opinnäytetyössä.
Valmistuneen pelikäsikirjoituksen pohjalta toteutettiin peli, jonka menestys jää vielä nähtäväksi. Sitä on tarkoitus vielä hioa ennen virallista julkaisua. Tämän opinnäytetyön aiheesta saisi tehtyä laajemmankin tutkimuksen.
Opinnäytetyön tavoitteena on edistää kristillistä evankeliointia ja kasvattaa kristillisten pelien suosiota, jotta niitä tehtäisiin enemmän. Opinnäytetyön tarkoituksena on suunnitella ja toteuttaa pelikäsikirjoitus uskontoaiheisesta pelistä, jossa käsitellään Raamattuun pohjautuvaa Israelin historiaa. Tämän opinnäytetyön tuotoksena syntyvää pelikäsikirjoitusta käytetään pelin pohjana, jonka toteuttaa kolmas osapuoli. Pelikäsikirjoituksen tekemiseen ja pelimekaniikkojen suunnitteluun johtaneita päätöksiä käsitellään myös tässä opinnäytetyössä. Pelikäsikirjoitus liitetään opinnäytetyön loppuun.
Opinnäytetyössä esitellään muutama peligenre ja niille tyypillisiä pelimekaniikkoja. Jokaisesta genrestä esitellään myös pari olemassa olevaa kristillistä peliä. Tämän jälkeen tehdään päätös suunniteltavan pelin genrestä. Lopuksi käydään läpi valitusta genrestä riippuen ne pelimekaniikat, jotka halutaan sisällyttää peliin. Syyt pelimekaniikkojen valintaan ja sisältöön käsitellään opinnäytetyössä.
Valmistuneen pelikäsikirjoituksen pohjalta toteutettiin peli, jonka menestys jää vielä nähtäväksi. Sitä on tarkoitus vielä hioa ennen virallista julkaisua. Tämän opinnäytetyön aiheesta saisi tehtyä laajemmankin tutkimuksen.