Ongelmalähtöinen oppiminen, projektityö ja sosiodraama ryhmätyömuotoina yksilön oppimisen tukena
Eteläaho, Pirkko; Hietala, Toni; Hämäläinen, Sami (2014)
Eteläaho, Pirkko
Hietala, Toni
Hämäläinen, Sami
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404094107
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404094107
Tiivistelmä
Monenlainen ryhmätyöskentely kuuluu luonnollisena osana kaikkien meidän elämään, niin arkeen kuin työhönkin. Vuorovaikutus – ja tiimityötaidot ovat monilla aloilla oleellisia, joten niitä on tärkeää harjoitella jo opiskeluaikana. Ryhmätöitä on tehty kouluissa jo kauan. Nykyään ryhmätyöskentelyyn sen eri muodoissa pyritään yhä enenevissä määrin panostamaan jo opiskeluvaiheessa. Modernein menetelmin pystytään linkittämään teoriaa ja käytäntöä sekä opiskelua ja työelämää yhteen mahdollisimman monipuolisesti.
Tämän työn tarkoituksena oli perehtyä kolmeen eri ryhmätyömuotoon (ongelmalähtöinen oppiminen, projektityö ja sosiodraama) ja eritoten niiden toimivuuteen yksilön oppimisen tukena. Tässä työssä käytiin läpi myös mm. sitä, mihin oppiminen näissä eri menetelmissä perustuu, mikä on yksilön tehtävä oppimisessa sekä mikä vaikutus yksilöillä on ryhmän toimintaan. Tärkeä näkökulma asioihin oli se, miten opiskelijoiden lisäksi opettajat näkevät ja kokevat ryhmätyön vaikuttavan yksilön oppimiseen eri menetelmiä käytettäessä. Tähän liittyen lähetettiin haastattelututkimus sähköpostitse neljään eri oppilaitokseen, ja vastauksia opettajilta saatiin yhteensä 15 kappaletta.
Haastattelututkimuksessa kävi ilmi, että ongelmalähtöinen oppiminen ja projektityö ovat tuttuja menetelmiä lähes kaikissa oppilaitoksissa ja niiden käytöstä on melko positiivisia kokemuksia. Tärkeimmäksi menetelmien toimivuuden kannalta nousi selkeästi se, että ryhmän sisäinen dynamiikka toimii ja että ryhmän jäsenet hoitavat kukin oman osuutensa mallikkaasti. Myös ohjaajan eli opettajan rooli koettiin tärkeäksi. Sosiodraama tuntui olevan menetelmänä oudohko suurimmalle osalle vastaajista ja vaikka menetelmä olisikin ollut tuttu, sen käyttöä ehkä hieman oudoksuttiin ja arasteltiin. Opettajilta kaivattaisiinkin edelleen lisää uskallusta poistua omalta mukavuusalueeltaan ja kokeilla rohkeasti uutta, vaikkei välittömästä onnistumisesta ja positiivisesta opiskelijapalautteesta takeita olisikaan.
Tämän työn tarkoituksena oli perehtyä kolmeen eri ryhmätyömuotoon (ongelmalähtöinen oppiminen, projektityö ja sosiodraama) ja eritoten niiden toimivuuteen yksilön oppimisen tukena. Tässä työssä käytiin läpi myös mm. sitä, mihin oppiminen näissä eri menetelmissä perustuu, mikä on yksilön tehtävä oppimisessa sekä mikä vaikutus yksilöillä on ryhmän toimintaan. Tärkeä näkökulma asioihin oli se, miten opiskelijoiden lisäksi opettajat näkevät ja kokevat ryhmätyön vaikuttavan yksilön oppimiseen eri menetelmiä käytettäessä. Tähän liittyen lähetettiin haastattelututkimus sähköpostitse neljään eri oppilaitokseen, ja vastauksia opettajilta saatiin yhteensä 15 kappaletta.
Haastattelututkimuksessa kävi ilmi, että ongelmalähtöinen oppiminen ja projektityö ovat tuttuja menetelmiä lähes kaikissa oppilaitoksissa ja niiden käytöstä on melko positiivisia kokemuksia. Tärkeimmäksi menetelmien toimivuuden kannalta nousi selkeästi se, että ryhmän sisäinen dynamiikka toimii ja että ryhmän jäsenet hoitavat kukin oman osuutensa mallikkaasti. Myös ohjaajan eli opettajan rooli koettiin tärkeäksi. Sosiodraama tuntui olevan menetelmänä oudohko suurimmalle osalle vastaajista ja vaikka menetelmä olisikin ollut tuttu, sen käyttöä ehkä hieman oudoksuttiin ja arasteltiin. Opettajilta kaivattaisiinkin edelleen lisää uskallusta poistua omalta mukavuusalueeltaan ja kokeilla rohkeasti uutta, vaikkei välittömästä onnistumisesta ja positiivisesta opiskelijapalautteesta takeita olisikaan.