9. – LUOKKALAISTEN AJATUKSIA HPV – ROKOTUKSESTA : "…käyn edelleen kamppailua siitä, pitäisikö minun ottaa rokote...”
Pihlasaho, Arja (2014)
Pihlasaho, Arja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404084013
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404084013
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ja kuvata erään keskisuomalaisen koulun yhdeksäsluokkalaisten ajatuksia uudesta HPV-rokotteesta. Tavoitteena oli, että saatujen tulosten pohjalta kouluterveydenhoitajat voivat rokotusohjauksessaan kiinnittää huomioita niihin asioihin, jotka nuoren mieleen nousevat hänen tehdessä rokotuspäätöstään yhdessä vanhempiensa kanssa.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin oppilaiden kirjoittamista aineista. Vastauksia saatiin viideltätoista nuorelta. Analysointimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että nuoria mietityttivät eniten asiat, jotka liittyivät päätöksentekoon rokotteen ottamisesta. Ahdistavalta tuntui myös painostus, jota koettiin lähinnä vanhempien taholta. Nuoret tunsivat eriasteista pistosten pelkoa ja heitä mietitytti pistosten lukumäärä. Pistosten pelko tai niiden lukumäärä ei kuitenkaan yksistään vaikuttanut rokotuspäätökseen. He olivat huolissaan myös rokotteen haittavaikutuksista. Nuorten mielestä heillä ei ollut riittävästi tietoa rokotteesta.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että tämänkaltaisessa tilanteessa, jossa nuorella on päätösvalta, hänen mielipidettään tulisi kunnioittaa. Päätöstä on hyvä miettiä yhdessä vanhempien kanssa, mutta lopullisen päätöksen nuoren tulisi saada tehdä itse, ilman vanhempien painostusta. Yleinen tiedottaminen rokotteisiin liittyen tulisi järjestää riittävän ajoissa ja kattavasti, jotta nuorilla olisi käytössään riittävästi tietoa päätöksen tekemiseen. Tulevaisuuden haasteena on median hyödyntäminen myös positiivisten asioiden esilletuonnissa.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin oppilaiden kirjoittamista aineista. Vastauksia saatiin viideltätoista nuorelta. Analysointimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että nuoria mietityttivät eniten asiat, jotka liittyivät päätöksentekoon rokotteen ottamisesta. Ahdistavalta tuntui myös painostus, jota koettiin lähinnä vanhempien taholta. Nuoret tunsivat eriasteista pistosten pelkoa ja heitä mietitytti pistosten lukumäärä. Pistosten pelko tai niiden lukumäärä ei kuitenkaan yksistään vaikuttanut rokotuspäätökseen. He olivat huolissaan myös rokotteen haittavaikutuksista. Nuorten mielestä heillä ei ollut riittävästi tietoa rokotteesta.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että tämänkaltaisessa tilanteessa, jossa nuorella on päätösvalta, hänen mielipidettään tulisi kunnioittaa. Päätöstä on hyvä miettiä yhdessä vanhempien kanssa, mutta lopullisen päätöksen nuoren tulisi saada tehdä itse, ilman vanhempien painostusta. Yleinen tiedottaminen rokotteisiin liittyen tulisi järjestää riittävän ajoissa ja kattavasti, jotta nuorilla olisi käytössään riittävästi tietoa päätöksen tekemiseen. Tulevaisuuden haasteena on median hyödyntäminen myös positiivisten asioiden esilletuonnissa.