Vaatetusalan opetuksen havainnollistaminen kuvaohjeiden avulla
Teurokoski, Hannele (2014)
Teurokoski, Hannele
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404134233
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404134233
Tiivistelmä
Vaatetusalan ammattiopetuksessa opettaja joutuu opetusta suunniteltaessa miettimään, miten hän voisi havainnollistaa opetustaan. Tämä tulee erityisesti esille opetuksessa työohjeiden antamisen yhteydessä. Monet opiskelijat eivät osaa lukea annettuja työohjeita pelkän viivapiirustusten pohjalta. Työohjeiden eri vaiheiden havainnollistamisen keinona on mahdollista käyttää valokuvia, joista ilmenevät eri työvaiheet.
Kehittämishankkeen tavoitteena oli esitellä ja arvioida valokuvattujen työtapaohjeiden käyttämistä vaatetusalan opetuksen tärkeimmissä vaiheissa. Työvaiheen eteneminen valokuvattiin vaihe vaiheelta ja niistä koottiin A4 -kokoisia kuvakortteja, joihin liitettiin lisäksi kirjallinen selkokielinen ohjeistus. Opetusmateriaalin tarkoituksena oli luoda selkeät ja mielenkiintoiset ohjeistukset, joita on opiskelijan helppo seurata ja joihin hän voi vielä myöhemminkin palata. Selkeät ja havainnollistavat ohjeistukset auttavat ymmärtämään eri työvaiheiden etenemistä.
Tiedän näiden ohjeiden helpottavan myös opettajan työtä, koska läsnäolotuntien vähäisyydestä johtuen työvaiheiden toistoon ei ole tarpeeksi aikaa. Helppotajuiset ja mielekkäät ohjeet oppilaalle antavat opettajalle mahdollisuuden lisäohjaukseen sitä tarvitseville.
Kehittämishankkeen tavoitteena oli esitellä ja arvioida valokuvattujen työtapaohjeiden käyttämistä vaatetusalan opetuksen tärkeimmissä vaiheissa. Työvaiheen eteneminen valokuvattiin vaihe vaiheelta ja niistä koottiin A4 -kokoisia kuvakortteja, joihin liitettiin lisäksi kirjallinen selkokielinen ohjeistus. Opetusmateriaalin tarkoituksena oli luoda selkeät ja mielenkiintoiset ohjeistukset, joita on opiskelijan helppo seurata ja joihin hän voi vielä myöhemminkin palata. Selkeät ja havainnollistavat ohjeistukset auttavat ymmärtämään eri työvaiheiden etenemistä.
Tiedän näiden ohjeiden helpottavan myös opettajan työtä, koska läsnäolotuntien vähäisyydestä johtuen työvaiheiden toistoon ei ole tarpeeksi aikaa. Helppotajuiset ja mielekkäät ohjeet oppilaalle antavat opettajalle mahdollisuuden lisäohjaukseen sitä tarvitseville.