Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Verkko-oppimisympäristön soveltuvuus veturinkuljettajatoiminnoissa

Kajava, Jukka (2014)

 
Avaa tiedosto
Kajava_Jukka.pdf (785.2Kt)
Lataukset: 


Kajava, Jukka
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404114204
Tiivistelmä
VR Groupissa työskentelee noin 1500 rautatieliikenteen kuljetustehtävissä olevaa veturinkuljettajaa. He pitävät ammattitaitoansa yllä kouluttautumalla säännöllisesti. Veturinkuljettajien täydennyskoulutus on rakentunut lähes yksinomaan lähiopetukseen ja itseopiskeluun kirjallisen materiaalin avulla. Verkko-oppimisympäristöjä ei ole käytössä. VR Group on osakeyhtiö, joka valmistautuu rautatieliikenteen avautuvaan kilpailuun. Pärjätäkseen kilpailussa VR:n on pysyttävä mukana kehityksessä ja uudistuttava. Tämä opinnäytetyö tehtiin VR Groupin junaliikennöintiyksikölle ja sen tavoitteena oli tuottaa kuvaus verkko-oppimisen tarpeesta ja soveltuvuudesta veturinkuljettajatoi-minnoissa. Työn tarkoituksena oli selvittää ja kuvata vetopalvelun tarve verkko-oppimisympäristölle sekä verrata muutamaa markkinoilla olevaa verkko-oppimisympäristön ratkaisumallia ja niiden soveltuvuutta vetopalveluiden tarpeeseen.

Opinnäytetyössä on tehty kirjallisuustutkimusta verkkoteknologiaa ja -pedagogiikkaa käsittelevästä kirjallisuudesta ja artikkeleista. Työn aikana haastateltiin veturinkuljettajien kouluttajia ja verkkoympäristöjen asiantunti-joita sekä tehtiin käyttäjäkysely veturinkuljettajille pidetyn verkkokurssin yhteydessä. Työssä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja sen lähtökohtana oli aineistoanalyysi.

Verkko-oppimisympäristöä on mahdollista hyödyntää veturinkuljettajatoiminnoissa niin kaluston tyyppikoulutuksissa, kalustokertauksissa, kuin erilaisissa perehdytyksissä ja tiedottamisessa. Tarvemäärittelyssä keskeisimmät veturinkuljettajatoiminnoissa esille tulleet tarpeet liittyvät oppimisen seurantaan, tiedotteiden ja ohjeiden tavoittavuuden seurantaan, ajantasaisen materiaalin jakoon sekä resurssien käytön tehostamiseen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste