Organisaatiomuutos : yksilöistä tiimiksi
Heinonen, Tiina; Kaseva, Anneli (2022)
Heinonen, Tiina
Kaseva, Anneli
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203073171
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203073171
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on perehtyä koulutuskuntayhtymä X:n organisaatiomuutoksen tuomaan tiimityöhön. Uusi organisaatio X aloitti itseohjautuvana tiimiorganisaationa 1.1.2021. Entinen asiantuntijaorganisaatio oli esimiesjohtoinen linjaorganisaatio. Perinteiset esimiestehtävät ja vastuut järjesteltiin uudelleen, minkä seurauksena tiimeille siirtyi uusia tehtäviä. Muutoksen jälkeen tiimit ovat vastanneet niin päivittäisestä oppilaitostyöstä kuin toiminnan kehitystyöstä aina päätöksentekoon asti itse. Organisaatiossa toimii opetukseen liittyvät osaamisen tiimit ja palvelutiimit. Tässä työssä keskitymme teorian ja kyselyn osalta tiimiytymisen ensivaiheisiin.
Opinnäytetyön tutkimusosuus tehtiin kvalitatiivisena kyselytutkimuksena. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että organisaatio X:n kotitiimit ovat eri kehitysvaiheissa. Tutkimuksen tuloksista nousi esille, että esimiestä tarvittaisiin lähempänä tiimiä ja tiimipäätöksien tukena erityisesti tiimiytymisen alkuvaiheessa. Tiimiroolit eivät ole selviä kaikille vastaajille. Tiimikoulutuksia olisi tarvittu vastaajien mielestä enemmän ja kohdistetummin. Tiimityöskentelytaidot ovat hyvällä tasolla vastaajien mielestä. Dialogin puute näkyy muutamilla vastaajilla osaamattomuutena tiimin keskinäisessä yhteistyössä. Itseohjautuvuus eli yhteisöohjautuvuus terminä on ymmärretty monin eri tavoin. Itseohjautuvuuteen pitäisi saada lisää koulutusta tiimeille. Koetaan, että tiimityöskentely on lisännyt vastuunottoa omasta työstä ja päätöksiä tehdään impulsiivisesti. Koulutuskuntayhtymä X saa tutkimuksesta arvokasta tietoa organisaation henkilöstön koulutukseen ja kehittämiseen tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tutkimusosuus tehtiin kvalitatiivisena kyselytutkimuksena. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että organisaatio X:n kotitiimit ovat eri kehitysvaiheissa. Tutkimuksen tuloksista nousi esille, että esimiestä tarvittaisiin lähempänä tiimiä ja tiimipäätöksien tukena erityisesti tiimiytymisen alkuvaiheessa. Tiimiroolit eivät ole selviä kaikille vastaajille. Tiimikoulutuksia olisi tarvittu vastaajien mielestä enemmän ja kohdistetummin. Tiimityöskentelytaidot ovat hyvällä tasolla vastaajien mielestä. Dialogin puute näkyy muutamilla vastaajilla osaamattomuutena tiimin keskinäisessä yhteistyössä. Itseohjautuvuus eli yhteisöohjautuvuus terminä on ymmärretty monin eri tavoin. Itseohjautuvuuteen pitäisi saada lisää koulutusta tiimeille. Koetaan, että tiimityöskentely on lisännyt vastuunottoa omasta työstä ja päätöksiä tehdään impulsiivisesti. Koulutuskuntayhtymä X saa tutkimuksesta arvokasta tietoa organisaation henkilöstön koulutukseen ja kehittämiseen tulevaisuudessa.