”Toi on just mun kerho, just tonne mun pitää päästä” : lukukerhotoiminnan vaikutus alkuopetusikäisten lukuintoon ja perheiden kirjastomyönteisyyteen
Isoaho, Piia (2022)
Isoaho, Piia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203073173
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203073173
Tiivistelmä
Tässä työssä tutkittiin, minkälaista vaikutusta lukukerhotoiminnalla on ollut lukemiseen ja kirjastomyönteisyyteen alakouluikäisten sekä perheiden keskuudessa. Seinäjoen kaupunginkirjaston hallinnoimana toteutettiin 2020–2021 Lukutukea koulutien alkuaskeliin -hanke, jonka tavoitteena oli alkuopetusikäisten lasten lukemaan innostaminen. Yksi menetelmistä oli lukukerhotoiminta, jota järjestettiin erilaisissa toimintaympäristöissä kouluilla sekä yhdessä kirjastossa.
Tutkimusotteena oli laadullinen tutkimus, menetelminä haastattelut ja kyselyt. Tutkimuksessa haastateltiin kerhoihin osallistuneita lapsia ja erityisopettajia. Huoltajille lähetettiin kerhoihin liittyen kysely, jossa samalla kartoitettiin perheiden kirjastokokemuksia. Kyselyyn vastasi myös kaksi kirjastotyöntekijää.
Harrastamisen Suomen malli on OPM:n vuonna 2020 aloittama toimintamuoto, jossa lapsille ja nuorille tarjotaan mahdollisuus maksuttomaan harrastukseen joko koulupäivän aikana tai päivän päätteeksi. Lukukerhotoiminnan kehittäminen kouluille ja kirjastoihin eri konseptein on mahdollista joko kouluille harrastamisen mallin mukaisena kerhotoimintana ja/tai kirjastoihin palvelumuotoilumenetelmiä käyttäen lapsia tai kokonaisia perheitä lukemisen maailmaan innostavana toimintana.
Tutkimusotteena oli laadullinen tutkimus, menetelminä haastattelut ja kyselyt. Tutkimuksessa haastateltiin kerhoihin osallistuneita lapsia ja erityisopettajia. Huoltajille lähetettiin kerhoihin liittyen kysely, jossa samalla kartoitettiin perheiden kirjastokokemuksia. Kyselyyn vastasi myös kaksi kirjastotyöntekijää.
Harrastamisen Suomen malli on OPM:n vuonna 2020 aloittama toimintamuoto, jossa lapsille ja nuorille tarjotaan mahdollisuus maksuttomaan harrastukseen joko koulupäivän aikana tai päivän päätteeksi. Lukukerhotoiminnan kehittäminen kouluille ja kirjastoihin eri konseptein on mahdollista joko kouluille harrastamisen mallin mukaisena kerhotoimintana ja/tai kirjastoihin palvelumuotoilumenetelmiä käyttäen lapsia tai kokonaisia perheitä lukemisen maailmaan innostavana toimintana.