Taidelähtöiset menetelmät ja moniammatillinen työskentely : ehkäisevän päihdetyön näkökulma
Suilamo, Ilona; Virtanen, Anni (2013)
Suilamo, Ilona
Virtanen, Anni
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404114203
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404114203
Tiivistelmä
Seitsemäsluokkalaisille nuorille suunnattu ehkäisevän päihdetyön tapahtuma Saa olla selvänä oli osa MIMO-projektia. ”Moving In, Moving On! Application of Art Based Methods to Social and Youth Work” -hankkeen tarkoituksena oli taidelähtöisten menetelmien avulla ehkäistä nuorten syrjäytymistä. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla, miten terveydenhoitajaopiskelijat ja teatteri-ilmaisuohjaajat kokivat Saa olla selvänä –tapahtuman järjestämisen. Tavoitteena oli kehittää taidelähtöisten menetelmien käyttöä ehkäisevässä päihdetyössä.
Tutkimusaineisto kerättiin tutkimusta varten laaditulla kyselylomakkeella. Tutkimukseen osallistui Turun ammattikorkeakoulun terveydenhoitajaopiskelijoita (n=12) ja teatteri-ilmaisuohjaajia (n=4), jotka osallistuivat Saa olla selvänä -tapahtuman järjestämiseen vuosina 2011 ja 2012 Salossa. Kyselylomake sisälsi avoimia kysymyksiä, ja aineisto jäsenneltiin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulosten mukaan terveydenhoitajaopiskelijat ja teatteri-ilmaisuohjaajat pitivät Saa olla selvänä –tapahtumaa toimivana ehkäisevän päihdetyön menetelmänä nuorille. Yhteistyö ter-veydenhoitajaopiskelijoiden ja teatteri-ilmaisuohjaajien kesken koettiin ongelmallisena, mutta antoisana. Yhteistyössä haastavaa oli persoona- ja näkemyserot. Projektityöstä terveydenhoitajaopiskelijat saivat tapahtuman myötä uusia oppimiskokemuksia. Sen sijaan teatteri-ilmaisuohjaajille projektityöskentely oli jo ennestään tuttua. Sekä terveydenhoitajaopiskelijat että teatteri-ilmaisuohjaajat pitivät taidelähtöisiä menetelmiä erittäin hyvänä ehkäisevän päihdetyön muotona nuorille. Molemmat vastaajaryhmät toivoivat jatkossa lisää samankaltaisia tapahtumia nuorille. Terveydenhoitajaopiskelijat aikovat hyödyntää tapahtumasta oppimaansa myös tulevaisuudessa terveydenhoitajan ammatissa.
Yhteenvetona voidaan todeta, että taidelähtöiset menetelmät soveltuvat hyvin ehkäisevään päihdetyöhön. Saa olla selvänä -tapahtumaa tulisi jatkaa vuosittain järjestettävänä päihdekasvatusmuotona osana nuorille suunnattua ehkäisevää päihdetyötä.
Tutkimusaineisto kerättiin tutkimusta varten laaditulla kyselylomakkeella. Tutkimukseen osallistui Turun ammattikorkeakoulun terveydenhoitajaopiskelijoita (n=12) ja teatteri-ilmaisuohjaajia (n=4), jotka osallistuivat Saa olla selvänä -tapahtuman järjestämiseen vuosina 2011 ja 2012 Salossa. Kyselylomake sisälsi avoimia kysymyksiä, ja aineisto jäsenneltiin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulosten mukaan terveydenhoitajaopiskelijat ja teatteri-ilmaisuohjaajat pitivät Saa olla selvänä –tapahtumaa toimivana ehkäisevän päihdetyön menetelmänä nuorille. Yhteistyö ter-veydenhoitajaopiskelijoiden ja teatteri-ilmaisuohjaajien kesken koettiin ongelmallisena, mutta antoisana. Yhteistyössä haastavaa oli persoona- ja näkemyserot. Projektityöstä terveydenhoitajaopiskelijat saivat tapahtuman myötä uusia oppimiskokemuksia. Sen sijaan teatteri-ilmaisuohjaajille projektityöskentely oli jo ennestään tuttua. Sekä terveydenhoitajaopiskelijat että teatteri-ilmaisuohjaajat pitivät taidelähtöisiä menetelmiä erittäin hyvänä ehkäisevän päihdetyön muotona nuorille. Molemmat vastaajaryhmät toivoivat jatkossa lisää samankaltaisia tapahtumia nuorille. Terveydenhoitajaopiskelijat aikovat hyödyntää tapahtumasta oppimaansa myös tulevaisuudessa terveydenhoitajan ammatissa.
Yhteenvetona voidaan todeta, että taidelähtöiset menetelmät soveltuvat hyvin ehkäisevään päihdetyöhön. Saa olla selvänä -tapahtumaa tulisi jatkaa vuosittain järjestettävänä päihdekasvatusmuotona osana nuorille suunnattua ehkäisevää päihdetyötä.