"Koulussani kiusataan, kuten varmaan kaikkien muidenkin kouluissa" : Yhdeksäsluokkalaisten kokemuksia koulukiusaamisesta
Holkko, Krista; Peltonen, Sanna (2014)
Holkko, Krista
Peltonen, Sanna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404154324
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404154324
Tiivistelmä
Opinnäytetyössämme selvitimme millaisia kokemuksia yläkoulun yhdeksäsluokkalaisilla on koulukiusaamisesta sekä millaista kiusaamista kouluissa esiintyy ja kuinka paljon. Tutkimme myös sitä, miten ja kenen toimesta kiusaamistilanteisiin pitäisi yhdeksäsluokkalaisten mielestä puuttua. Tutkimuksella pyrimme saamaan tietoa yhdeksäsluokkalaisten rooleista kiusaamistilanteissa. Koulukiusaaminen on aina ajankohtainen asia, mutta useimmiten sitä tarkastellaan aikuisten näkökulmasta.
Opinnäytetyön teoriaosassa avasimme keskeisiä käsitteitä, kuten nuoruus ja sen eri vaiheet. Muita käsitteitä olivat kiusaamistilanteen roolit sekä kiusaamisen muodot. Käytimme tutkimusmenetelmänä laadullista tutkimusta. Tutkimusaineiston keräsimme yhdeksäsluokkalaisilta ainekirjoituksin sekä teemahaastatteluilla koulun työntekijöiltä ja yhdeltä vanhemmalta.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että kiusaamista esiintyy molemmissa kouluissa, mutta ei kuitenkaan joka päivä. Kiusaamiskokemuksia oli monenlaisia, poikien kiusaaminen on useimmiten leikkimielistä tönimistä ja tyttöjen kiusaaminen enimmäkseen henkistä sekä ryhmästä ulosjättämistä. Tulosten mukaan yhdeksäsluokkalaisten mielestä tytöt kiusaavat enemmän kuin pojat. Kiusaamistilanteissa yhdeksäsluokkalaisista suurin osa oli sivustaseuraajan roolissa, mutta muistakin rooleista oli kokemuksia. Yhdeksäsluokkalaisten mielestä koulukiusaamiseen tulisi aina jonkun puuttua. Koulun aikuisten roolia korostettiin, mutta peräänkuulutettiin myös koulukavereiden merkitystä kiusaamistilanteisiin puuttumisessa.
Opinnäytetyön teoriaosassa avasimme keskeisiä käsitteitä, kuten nuoruus ja sen eri vaiheet. Muita käsitteitä olivat kiusaamistilanteen roolit sekä kiusaamisen muodot. Käytimme tutkimusmenetelmänä laadullista tutkimusta. Tutkimusaineiston keräsimme yhdeksäsluokkalaisilta ainekirjoituksin sekä teemahaastatteluilla koulun työntekijöiltä ja yhdeltä vanhemmalta.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että kiusaamista esiintyy molemmissa kouluissa, mutta ei kuitenkaan joka päivä. Kiusaamiskokemuksia oli monenlaisia, poikien kiusaaminen on useimmiten leikkimielistä tönimistä ja tyttöjen kiusaaminen enimmäkseen henkistä sekä ryhmästä ulosjättämistä. Tulosten mukaan yhdeksäsluokkalaisten mielestä tytöt kiusaavat enemmän kuin pojat. Kiusaamistilanteissa yhdeksäsluokkalaisista suurin osa oli sivustaseuraajan roolissa, mutta muistakin rooleista oli kokemuksia. Yhdeksäsluokkalaisten mielestä koulukiusaamiseen tulisi aina jonkun puuttua. Koulun aikuisten roolia korostettiin, mutta peräänkuulutettiin myös koulukavereiden merkitystä kiusaamistilanteisiin puuttumisessa.