Hiljaisuus ja sen tuotteistaminen Pellas Gästhemissä
Oinonen, Mirka (2014)
Oinonen, Mirka
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404154367
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404154367
Tiivistelmä
Tämän produktityyppisen opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, mitä hiljaisuus on, mitä se kullekin merkitsee ja mistä sitä löytää. Työn toimeksiantajana on ahvenanmaalainen Lappon saarella toimiva matkailualan yrittäjä, joka omistaa majatalon nimeltä Pellas Gästhem. Tavoitteena on luoda heille hiljaisuuteen pohjautuva esimerkkituote ja näin mallintaa, kuinka hiljaisuutta voitaisiin lähteä tuotteistamaan. Lisäksi työ antaa ehdotuksia Pellas Gästhemille ja hiljaisuustuotteelle sopivista markkinointi- ja jakelukanavista.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään hiljaisuutta äänimaisematutkimuksellisesta sekä semioottisesta näkökulmasta. Hiljaisuusosion lopussa paneudutaan hetkeksi myös hiljaisuuden osuuteen hyvinvointimatkailussa. Koska työn tavoitteena on tuotteistaa hiljaisuus ja selvittää toimeksiantajalle parhaat markkinointikanavat, käsittelee viitekehys hiljaisuuden lisäksi myös tuotteistamista ja sen prosesseja, sekä markkinointisuunnitelmaa.
Työn toinen osuus koostuu produktia tukevasta hiljaisuus-tutkimuksesta ja toimeksiantajan haastattelusta sekä itse produktista. Tutkimuksesta käy ilmi, että ihmiset kokevat ja löytävät hiljaisuuden hyvin eri tavoin - kokemukset hiljaisuudesta varioivat ahdistuksesta rauhaan. Useimmat kuitenkin kokevat hiljaisuuden löytyvän luonnosta ja sen äänistä. Työ esittelee tämän ja toimeksiantajan haastattelun perusteella luodun matkailutuotteen, jonka peruselementteinä toimivat hiljaisuus, luonto, maanläheiset aktiviteetit sekä matkailun trendeihin perustuen myös lähiruoka.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään hiljaisuutta äänimaisematutkimuksellisesta sekä semioottisesta näkökulmasta. Hiljaisuusosion lopussa paneudutaan hetkeksi myös hiljaisuuden osuuteen hyvinvointimatkailussa. Koska työn tavoitteena on tuotteistaa hiljaisuus ja selvittää toimeksiantajalle parhaat markkinointikanavat, käsittelee viitekehys hiljaisuuden lisäksi myös tuotteistamista ja sen prosesseja, sekä markkinointisuunnitelmaa.
Työn toinen osuus koostuu produktia tukevasta hiljaisuus-tutkimuksesta ja toimeksiantajan haastattelusta sekä itse produktista. Tutkimuksesta käy ilmi, että ihmiset kokevat ja löytävät hiljaisuuden hyvin eri tavoin - kokemukset hiljaisuudesta varioivat ahdistuksesta rauhaan. Useimmat kuitenkin kokevat hiljaisuuden löytyvän luonnosta ja sen äänistä. Työ esittelee tämän ja toimeksiantajan haastattelun perusteella luodun matkailutuotteen, jonka peruselementteinä toimivat hiljaisuus, luonto, maanläheiset aktiviteetit sekä matkailun trendeihin perustuen myös lähiruoka.