Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Sadut lasten itsesäätelytaitojen tukena varhaiskasvatuksen arjessa

Soukka, Terhi; Kaasalainen, Jemina (2022)

 
Avaa tiedosto
Kaasalainen_Soukka.pdf (532.6Kt)
Lataukset: 


Soukka, Terhi
Kaasalainen, Jemina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203083186
Tiivistelmä
Laadullisen opinnäytetyön aiheena oli sadut lasten itsesäätelytaitojen tukena varhaiskasvatuksen arjessa. Tarkoituksena oli lisätä varhaiskasvattajien tietoutta itsesäätelytaitojen tukemisen tavoista. Tavoitteena oli tutkia millä keinoin satuja voidaan hyödyntää lasten itsesäätelytaitojen tukena varhaiskasvatuksessa. Tutkimuskysymyksiksi muodostuivat, miten satuja voidaan hyödyntää itsesäätelytaitojen tukena varhaiskasvatuksessa, millaisia satuja päiväkodissa luetaan ja miten itsesäätelytaitoja tuetaan päiväkodissa.

Opinnäytetyön teoriapohjassa avattiin työn kannalta keskeisiä käsitteitä, joita olivat itsesäätelytaidot ja tunnetaidot, varhaiskasvatus sekä sadut ja niiden merkitys varhaislapsuudessa. Opinnäytetyön tilaajana toimi Hämeenlinnan kaupunki. Työn aihe valikoitui tilaajan tarpeesta sekä opinnäytetyön tekijöiden yhteisestä kiinnostuksesta satujen käyttöä kohtaan. Tutkimuksen aineisto kerättiin marraskuussa 2021 käyttäen puolistrukturoitua haastattelumenetelmää. Tutkimukseen osallistui kuusi varhaiskasvattajaa, ja haastattelut toteutettiin parihaastatteluina. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla.

Tutkimuksessa ilmeni, että päiväkodeissa luetaan kaikenlaisia satuja. Satujen valinnassa huomioitiin lapsen ikätaso ja toiveet. Yleisesti itsesäätelytaitojen tukemisessa nähtiin tärkeänä keskusteluyhteyden luominen sekä kuvien käyttö. Satuja hyödynnettiin pääsääntöisesti sosiaalisten suhteiden tukemisessa. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että satujen lukeminen kehittää lapsen puheen kehitystä ja näin ollen rikastuttaa lapsen itsesäätelyn keinoja.
 
The subject of this qualitative thesis was to support children’s self-regulation skills with fairy tales in early childhood education. The purpose was to increase early childhood educators’ knowledge about different ways to support children’s self-regulation skills. The aim of this thesis was to examine how fairy tales can be used in supporting children’s self-regulation skills in early childhood education. The research questions were the following: How can fairy tales be used in supporting children’s self-regulation skills?, What kind of fairy tales are read in day-care centre?, How are self-regulation skills supported in day-care centre?.

The theoretical background of this thesis consists of theory about self-regulation skills, emotional skills, early childhood education and fairy tales and their meaning in early childhood. The City of Hämeenlinna is the commissioner of this thesis. The subject of the thesis came from the commissioner’s demand and the authors’ common interest in fairy tales. The data were collected in March of 2021 using a semi-structured interview method. Six early childhood educators participated in the interviews which were conducted in pairs. The research material was analyzed thematically.

The results showed that all kind of fairy tales are read in day-care centres. In selecting fairy tales, the children’s ages and wishes were considered. In order to support self-regulation skills in general, creating a dialogical connection and using pictures were found important. The fairy tales were mainly used as a support for social relationships. The results indicated that reading fairy tales improves children’s speech development and thus enhances children’s self-regulation skills.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste